Cokolwiek by nie mówić o SEO i zachodzących w nim zmianach, budowanie bazy wartościowych linków do strony wciąż pozostaje najskuteczniejszą metodą pozycjonowania. Dlatego dobrze jest wiedzieć, jak robić to dobrze.
Zanim jednak przystąpimy do linkowania, powinniśmy zadbać, aby:
Po pierwsze:
Strona była zoptymalizowana i posiadała dobry content. Warto też, w miarę możliwości, przypisać autorstwo Google, co bez wątpienia nie pozostanie bez wpływu na pozycję strony w wyszukiwarce.
Po drugie:
Należy sprawdzić, z jakich fraz pojawiają się użytkownicy, najlepiej na poziomie konkretnych podstron. Audyt powinien też zawierać informacje o tym, jakie to są linki i skąd pochodzą. Sprawdzenie tego da odpowiedź, czy obecny profil linków raczej pomaga w pozycjonowaniu, czy szkodzi. Informacja taka da też obraz tego, jakie linki powinno się zdobywać, a jakich należy unikać.
Dobrze wykonany audyt stanowi punkt wyjścia do budowania profilu linków i pozyskiwania jedynie tych naprawdę wartościowych, które będą windować pozycję strony w wyszukiwarce.
Gdzie szukać linków?
Własne zaplecze - firmy zajmujące się SEO najczęściej mają do dyspozycji zestaw stron "zapleczowych", na których umieszczają linki do stron, dla których pracują. Samodzielne budowanie zaplecza jest działaniem kosztownym, a ponadto nie mamy gwarancji, że linki z takiech stron zostaną uznane przez wyszukiwarkę za warościowe. W związku z tym ten sposób należy traktować ostrożnie, chociaż oczywiście nie należy go całkowicie odrzucać
Media społecznościowe - i nie mówimy tu tylko o Facebooku. Przez media społecznościowe rozumiemy też m. in. fora i blogi tematyczne, które w kontekście SEO niosą dużą wartość. Obecność linków w tych miejscach jest ważna.
Wartościowe serwisy "z branży" - do tego, aby pojawić się na topowym portalu ze swojej branży potrzebny jest dobry temat na tekst, aby właściciele serwisu chcieli go umieścić, wartościowy content i (lub) budżet na artykuł sponsorowany. Pojawienie się w takim miejscu niesie korzyść nie tylko dla pozycjonowania, ale będzie również dobrym posunięciem reklamowym i wizerunkowym dla firmy.
Katalogi stron - najprostsza, ale i najbardziej czasochłonna metoda pozyskiwania linków do serwisu. Katalogów jednak jest tak dużo, że dodając linka trzeba patrzeć na ich jakość i (przede wszystkim) aktualność. Te lepsze, aktualniejsze i moderowane katalogi często są płatne, ale można znaleźć też całkiem dużo ich darmowych odpowiedników. Trzeba jednak dokładnie przyglądać się katalogom, ponieważ pełno w sieci jest takich, które od kilku lat są nieaktywne lub niemoderowane. Obecność tam, to żadna korzyść.
Pozyskiwanie linków za pieniądze - Na rynku istnieje wiele miejsc, w których można kupić link. Jednym z najpopularniejszych sposobów jest zdobywanie odnośników poprzez giełdy linków i zautomatyzowane systemy (np. SeoPilot) - czyli miejsca, gdzie kupujący linki spotykają się z właścicielami stron, którzy miejsce na swojej stronie internetowej sprzedają.
O czym należy pamiętać dodając linki?
Przede wszystkim o podziale linków. Odsyłacze dzielą się na wewnętrzne (czyli odsyłacze pomiędzy podstronami w danej witrynie) i zewnętrzne, które z innych domen przekierowują na stronę.
Inny podział z kolei mówi o linkach naturalnych i nienaturalnych. Linki naturalne to takie, które inni internauci, którzy uznają stronę lub jej fragment za wartościowy sami umieszczają w różnych miejscach sieci, a nienaturalne to te, które pochodzą ze stron o niskiej wartości i zostały zostały pozyskane przez właściciela witryny, aby zbudować wrażenie, że jego strona jest popularna. Najbardziej negatywnie postrzegane są tu linki rotujące się, tj. wyświetlane krótko na danym zasobie, skąd należy unikać sytuacji, w których często zmieniamy miejsca rozmieszczenia naszych linków.
Dodając linki do strony trzeba też pamiętać o kilku zasadach, dzięki którym praca związana z link buildingiem będzie skuteczna.
Po pierwsze:
Nie wolno przesadzić z ilością linków w jednej domenie. Trzeba maksymalnie dywersyfikować źródła.
Po drugie:
Anchor powinien zawierać słowa kluczowe, nazwę firmy, domenę, etc. - czyli wszystko to, po czym właściciel strony chciałby, aby internauta go znalazł.
Po trzecie:
Kontekst is King - czyli linki powinny być w serwisach tematycznie dopasowanych do strony pozycjonowanej. Nie należy jednak przesadzać - idealny profil linkowy jest dla Google jeszcze bardziej podejrzany, niż nie do końca tematyczny.
Po czwarte:
Linki powinny być umieszczane jedynie w wartościowych serwisach. Unikać należy precli i śmieciowych stron, bo te mogą jedynie zaszkodzić.
Po piąte:
Linki powinny się pojawiać stopniowo. Nagły przyrost dużej liczby linków zapala w Google czerwoną lampkę, że dzieje się coś nienaturalnego. Nagły przyrost dużej liczby linków do strony to szybka droga do otrzymania kary od wyszukiwarki.
I wreszcie po szóste:
Linki powinny odsyłać nie tylko do strony głównej, ale również do podstron, aby łatwiej było dotrzeć do konkretnego artykułu, produktu, kategorii...
Jak widać budowanie bazy linków wymaga dokładności, ostrożności i... przede wszystkim wiedzy. Jeśli jednak będzie się przestrzegać kilku podstawowych zasad, ta żmudna i czasochłonna czynność zrewanżuje się skutecznością i wysokimi pozycjami w Google.
|