Istnieje kilka głównych typów reklamy internetowej, które zdecydowanie różnią się między sobą. Decydując się na poszczególne działania reklamowe musimy wziąc pod uwagę wiele czynników, m.in. grupę docelową, budżet, czas przeznaczony na osiągnięcie wyników. Jeżeli rozwijamy swój biznes w Internecie, warto zastanowić się także nad pozycjonowaniem stron internetowych (SEO), które w dłuższej perspektywnie pozwoli nam osiągnąć wysokie pozycje w Google i zmniejszyć wydatki na reklamę w wyszukiwarkach typu AdWords.
SEO
SEO (Search Engine Optimization), inaczej - optymalizacja i pozycjonowanie stron internetowych, to metoda przez wielu nie powiązana związana wprost z reklamą, niemniej w dłuższej perspektywie jest niezmiernie istotna w procesie promowania biznesu. Polega na wprowadzeniu strony internetowej na jak najwyższe pozycje w wynikach wyszukiwania w wyszukiwarkach internetowych. Użytkownicy wyszukują towary i usługi, wprowadzając zapytania na przykład do Google, a następnie dokonują wyboru na podstawie otrzymanych rezultatów. Oczywiście, najwięcej odwiedzin notują witryny, do których linki znalazły się na pierwszej stronie wyników. W większości przypadków to właśnie ten rodzaj działań w Internecie jest najbardziej efektywny z punktu widzenia kosztu przyciągnięcia końcowego klienta.
Mechanizm tej metody polega na dopracowaniu serwisu tak, aby podnieść jego pozycję w wynikach wyszukiwania. Można to osiągnąć przy pomocy środków, które rozdzielamy na dwie grupy: optymalizacja czynników wewnętrznych i zewnętrznych. Do pierwszych zalicza się pracę nad treścią serwisu, jego strukturą, znacznikami itd. Zewnętrzna optymalizacja dąży do uzyskania linków przychodzących, co jest brane pod uwagę przez praktycznie wszystkie wyszukiwarki.
Najistotniejsze zalety pozycjonowania:
-
obejmuje swoim zasięgiem szerokie audytorium, gdyż znacząca większość Internautów poszukuje informacji o towarach i usługach właśnie poprzez wyszukiwarki;
-
naturalność i niezauważalność, ponieważ zaufanie do wyników wyszukiwania jest o wiele większe niż do pozostałych popularnych rodzajów reklamy, co w rezultacie powoduje, że pozycjonowanie jest techniką niewychwytywalną dla przeciętnego użytkownika internetu;
-
stosunkowo niskie koszty przyciągnięcia klientów;
-
wyraźne ukierunkowanie, gdyż przy odpowiedniej optymalizacji z wyników wyszukiwania internauci przechodzą na te strony, które są najbardziej relewantne w stosunku do zapytania i zawierają poszukiwane informacje.
Niemniej SEO posiada też pewne niedostatki:
-
zazwyczaj potrzeba sporo czasu by osiągnąć oczekiwane efekty - w przypadku serwisów poprawnie zoptymalizowanych wejście do czołówki wyników zajmuje zazwyczaj około miesiąca w przypadku najprostszych fraz, 3-4 dla fraz średniokonkurencyjnych i powyżej 4 dla popularnych;
-
nie można bezpośrednio wpływać na rezultat pozycjonowania, gdyż zależy on od wielu czynników;
-
trudno jest wprowadzać tym sposobem na rynek nowe towary i usługi - Internauci nieznający ich - po prostu nie będą ich wyszukiwać.
Badanie efektywności pozycjonowania wymaga narzędzi, jak na przykład Google Analytics, dzięki któremu możemy otrzymać statystyki dotyczące naszych użytkowników, ich zachowań oraz ruchu na naszej stronie. Sprawdzimy także, jaka ilość użytkowników przyszła na naszą witrynę z naturalnych wyników wyszukiwania oraz określimy wykorzystane do tego zapytania - wpisywane frazy/słowa. Nie zawsze można jednak stwierdzić bezpośredni związek między odwiedzającymi serwis i dokonanymi zakupami. Tu mogą znaleźć zastosowanie pośrednie wskaźniki, takie jak:
-
liczba odwiedzających powracających na serwis;
-
czas spędzony na serwisie i ilość odwiedzonych stron;
-
wskaźnik odrzuceń.
Dowiedz się, jak samodzielnie podwyższyć pozycję Twojej strony w wynikach wyszukiwania Google przy pomocy SeoPilot.pl. Już 04.06.2013 czerwca
bezpłatne szkolenie
on-line!
Reklama kontekstowa
Jest to typ reklamy, w którym treść reklam jest dopasowana do treści stron. Na przykład na serwisie poświęconym obsłudze samochodów, można zobaczyć ogłoszenia reklamowe o sprzedaży części zapasowych, co jest w pełni logiczne i odpowiada tematyce. Reklama kontekstowa jest dopasowana do zainteresowan użytkowników, dlatego możemy osiagnąć wyższy współczynnik konwersji (np. kliknięć czy zamówień).
Główne plusy reklamy kontekstowej:
-
szerokie możliwości targetowania - można wyświetlać ogłoszenia tylko tym odbiorcom, którzy wchodzą w określoną grupę docelową;
-
praktycznie natychmiastowe osiągnięcie rezultatów - kampanię można aktywować od razu po jej stworzeniu;
-
wygodna kontrola nad efektywnością reklamy
-
możliwość rozliczania za kliknięcia w systemie PPC.
Minusy:
-
trudności w precyzyjnym dopasowaniu reklamy
-
po zakończeniu kampanii lub braku budżetu - wejścia na stronę momentalnie się zatrzymują;
-
Internauci wyraźnie widzą, że ogłoszenie jest reklamą;
-
przy włączonej blokadzie reklam w wyszukiwarce ogłoszenia mogą się nie wyświetlać.
Analiza efektywności reklamy kontekstowej nie jest skomplikowana. Łatwo można ją wyliczyć na podstawie ilości wyświetleń, kliknięć czy działań, jakie oznaczyliśmy jako konwersja (np. zostawienie danych w formularzu, zapis na newsletter czy zakup usługi). Dzięki temu szybko można reagować zmieniając kryteria targetowania czy kreacje. Pozwala to na szybką reakcję - kontrolę nad efektywnoscią kampanii oraz budżetem.
Reklama w serwisach społecznościowych
Współczesnej reklamy nie da się opisać bez wspomnienia o narzędziach reklamowych dostepnych w serwisach społecznościowych takich jak Facebook czy Twitter. Umownie można ją podzielić na dwa typy - SMM (Social Media Marketing) i Social Ads - reklamę targetowaną wewnątrz serwisów społecznościowych.
Ten rodzaj działalności można też scharakteryzować jako pracę z audytorium w celu promowania marki, towarów czy usług. Jest ona obecnie uznawana jako narzędzie Public Relations, które nie przekłada się bezpośrednio na sprzedaż produktów. Analiza pokazuje, że ta technika świetnie sprawdza się przy oswajaniu użytkownika z nową marką czy produktem. Jednak prowadzenie FanPage pochłania bardzo dużo czasu, ponieważ powinniśmy regularnie dbać o swoją społeczność użytkowników. Dlatego przed założeniem FanPage powinniśmy zastanowić się, czy posiadamy odpowiednią wiedzę oraz odpowiednia ilość czasu do prowadzenia tego typu rekalmy. Pamiętajmy, w social media marketingu chodzi o to, aby przede wszystkim angażować naszych odbiorców i robić to regularnie.
Reklama targetowana w serwisach społecznościowych to ogłoszenia, które pojawiają się na skutek wybranych przez użytkownika parametrów. Kryteria targetowania są standardowe, jak na innych serwisach oferujących reklamę internetową. Cena może się znacznie wahać, ale w większości przypadków przy opcjonalnych ustawieniach pozostaje ona na akceptowalnym poziomie i odpowiada potrzebom i możliwościom małego i średniego biznesu.
Reklama display (rozliczenie CPM)
Rekalma displayowa jest to najcześciej rekalma bannerowa, rozliczana za ilość odsłon (model CPM). Ogłoszenia dispaly mogą być zarówno statyczne, jak i zawierać animacje, co pozytywnie wpływa na przyciągnięciu uwagi klienta.
Wśród atutów tego typu reklamy można wyodrębnić:
-
duży zasięg w przypadku rozmieszczenia bannerów na popularnych stronach;
-
zwiększenie rozpoznawalności reklamowanego produktu;
-
możliwość stworzenia atrakcyjnego wizerunku produktu.
Niemniej jednak ten sposób reklamy posiada dość istotne wady:
-
koszt przyciągnięcia klienta jest stosunkowo wysoki, ponieważ rozliczamy się na ilość odsłon, a nie ilość realnych kliknięć
-
brak wyświetleń w przypadku blokowania reklamy w przeglądarce
-
koszt produkcji efektywnych bannerów jest dość wysoki.
W chwili obecnej wykorzystywanie wyłącznie reklamy bannerowej jest w większości przypadków nieefektywne. Bannery mogą być dobrym uzupełnieniem, jeżeli chcemy zwiększyć znajomość naszej marki lub produktu.
Reklama wirusowa
Ta technika marketingowa jest szczególnym rodzajem reklamy w Internecie całkowicie różnym od pozostałych, ponieważ jej mechanizm polega na rozprzestrzenieniu materiałów reklamowych przez samych użytkowników. Jak to działa? Wystarczy stworzyć unikalną treść która nie pozostawi reszty użytkowników obojętnymi i spowoduje,że podzielą się nim z przyjaciółmi i znajomymi. Tą formę reklamy można skutecznie wykorzystać w mediach społecznościowych.
Jedną z głównych zalet tej techniki jest jej samodzielne rozprzestrzenianie się i potencjalny dobry efekt przy bardzo niskich nakładach finansowych. W rzeczywistości jednak wszystko jest o wiele bardziej złożone:
-
bardzo trudno stworzyć materiał, który odniesie sukces wśród użytkowników, niekiedy jest to bardzo kosztowne;
-
bardzo trudno jest sterować tym typem reklamy i jej efekt może okazać się odwrotny od zamierzonego;
-
zwykle efekt jest krótkotrwały, burzliwa reakcja audytorium po pewnym czasie zanika i następuje cisza.
Efektywność tego rodzaju reklamy jest najtrudniejsza do przedanalizowania. Nie ma uniwersalnych narzędzi ani wskaźników dzięki, którym możemy określić bezpośrednie efekty takiej reklamy. Niemniej dla sprawnych marketingowców jest to ciekawa opcja promocji.
Podsumowanie:
Strategię reklamową zawsze należy dostosowywać do sytuacji i promowanego produktu. Każdy z rodzajów reklamy, umiejętnie wykorzystany, może przynieść sukces Twojemu biznesowi. Najlepszych efektów jednak można się spodziewać wykorzystując jednocześnie kilka technik reklamowych.
Powyższe zestawienie pokazuje podstawowe metody reklamy w Internecie, związane z wyświetlaniem treści reklamowych w przeglądarkach internetowych. Oczywiście, nie wyczerpuje to zakresu tematu reklamy internetowej, do której można zaliczyć także takie sposoby promocji, jak reklamy przesyłane za pomocą poczty internetowej (e-mail marketing), czy zyskujące ostatnio na popularności reklamy video, a także szereg innych, mniej popularnych działań. Tematy te będą szerzej przez nas omawiane w kolejnych numerach biuletynu SeoKurier.