Linkowanie wewnętrzne to inaczej mówiąc wewnętrzna struktura strony - linki łączące poszczególne strony Twojej witryny. Odgrywa ono bardzo istotną rolę w procesie wewnętrznej optymalizacji serwisu i organizacji efektywnego usability.
Podstawowe cele linkowania wewnętrznego
W ramach optymalizacji serwisu głównym zadaniem linków wewnętrznych jest przenoszenie wartości pomiędzy poszczególnymi stronami serwisu tak, aby jak najwyższą wartość uzyskiwały strony docelowe. Dzięki temu zwiększy się szansa wejścia tych stron do TOPu w wynikach wyszukiwania Google na określone frazy kluczowe. Wartość strony to pojęcie dość umowne, które należy rozumieć jako ogólny wskaźnik znaczenia strony w oczach wyszukiwarek. W przypadku Google jest to pojęcie nierozerwalnie połączone z parametrem PageRank, który, mówiąc w skrócie, świadczy o tym, jak wyszukiwarka ocenia linki przychodzące i wychodzące z naszej strony. Algorytmy określające wartość strony nie są ujawniane.
Kolejnym celem zastosowania linkowania wewnętrznego jest zagwarantowanie użytkownikom wygodnego korzystania z serwisu. Organizując rozwinięty system linkowania wewnętrznego tworzysz proste przejścia pomiędzy stronami witryny. Serwis, w którym dowolna strona znajduje się dwa-trzy kliknięcia od strony głównej, będzie o wiele wygodniejszy niż taki, w którym długo trzeba błądzić i klikać wiele odnośników, aby trafić w interesujące nas miejsce. Tym sposobem, rozstawiając linki w odpowiednich miejscach, stworzysz optymalną nawigację i użytkownicy z całą pewnością to docenią.
Oszczędź na pozycjonowaniu!
Doładuj konto pozycjonera za co najmniej 700 zł netto, a otrzymasz 8% kwoty doładowania w prezencie.
Śpiesz się! Akcja ograniczona czasowo do 31 sierpnia. Otrzymaj 8% w prezencie »
Bardzo istotnym aspektem, o którym należy pamiętać przy tworzeniu linkowania wewnętrznego, jest indeksacja serwisu. Roboty wyszukiwarki mogą zwyczajnie nie dotrzeć do strony, do której droga prowadzi przez dwadzieścia innych podstron. Niezaindeksowanych stron nie można pozycjonować gdyż wcale nie pojawiają się w wynikach wyszukiwania. W związku z tym, należy tworzyć rozwinięty system linkowania wewnętrznego, tak, żeby boty się nie gubiły i z łatwością trafiły na wszystkie strony, które chcesz widzieć w SERP.
Schematy organizacji wewnętrznego linkowania
Najważniejsze strony Twojego serwisu to te, które chcesz widzieć na pierwszej stronie wyników wyszukiwania i właśnie one powinny mieć najwyższą wartość. Dlatego też,. przy pomocy linków należy na nich skoncentrować “moc” serwisu. Niżej przyjrzymy się kilku typom linkowania dla fraz o różnej konkurencyjności.
Sama konkurencyjność zapytań jest określana na podstawie ich użycia przez konkurencję w danej branży. Oceniane są linki przychodzące z frazą kluczową w anchorze, prowadzące na strony serwisów konkurencji w TOP10, poziom zaufania do tych stron i ich domen, ilość unikalnych stron i domen, na których rozmieszczone są linki do stron w TOP 10, ich zgodność tematyczna i inne parametry.
W przypadku, jeśli chcesz uzyskać TOP dla jednej lub kilku wysokokonkurencyjnych fraz, warto rozważyć pozycjonowanie pod nie strony głównej, ją właśnie uznając za stronę docelową. W takim przypadku logika wewnętrznego linkowania jest dosyć prosta - należy właśnie na tę stronę przy pomocy linków przekierować maksymalną wartość serwisu. Aby uzyskać zamierzony efekt, należy umieścić na wszystkich podstronach odnośniki prowadzące do strony głównej, z zastrzeżeniem, że z niej linki powinny prowadzić na strony drugiego poziomu i dopiero na nich powinny być hiperłącza do stron trzeciego poziomu.

Jeśli pozycjonujesz szereg średniokonkurencyjnych zapytań, wówczas należy zoptymalizować pod nie strony średniego poziomu. W takiej sytuacji należy przenieść znaczenie stron trzeciego poziomu na te z wyższego, według poniższego schematu.

Podczas pozycjonowania fraz niskokonkurencyjnych należy zoptymalizować przede wszystkim strony trzeciego poziomu, na nich właśnie koncentrując “moc” serwisu. W takim wypadku dobrze jest na stronie głównej i stronach drugiego poziomu umieścić linki do pozycjonowanych podstron, a te z kolei powiązać między sobą.

Na powyższych schematach przedstawione zostały ogólne zasady linkowania wewnętrznego przy frazach o różnej konkurencyjności. Jednakże, w każdym konkretnym wypadku należy rozważyć indywidualną strategię tworzenia wewnętrznej struktury, która powinna zależeć od ogólnej architektury serwisu i wielu innych czynników. Przykładowo, przy pozycjonowaniu jednej podstrony niższego poziomu pod frazę wysokokonkurencyjną, do niej właśnie powinny prowadzić linki z pozostałych stron.
Praktyczne porady i usability
W celu osiągnięcia najlepszych rezultatów pozycjonowania wszystkie teksty zakotwiczone (anchory) linków, przy pomocy których tworzona jest struktura linkowania wewnętrznego, powinny być unikalne. Ponadto występuje takie zjawisko jak “wartość tematyczna” - w celu jej przekazania należy w tekstach okołolinkowych umieścić nie tylko frazy kluczowe, a także ich odmiany i synonimy. Dla robota wyszukiwarki będzie to sygnał, że strona linkująca i linkowna są powiązane tematycznie, a użytkownikom ułatwi to korzystanie z odnośników, gdyż staną się dla nich bardziej zrozumiałe.
Jeśli struktura witryny jest skomplikowana i składa się z tysięcy podstron, to nie należy całkowicie opierać się na linkowaniu wewnętrznym. Roboty, pomimo twoich starań, mogą nie przejść przez wszystkie linki i w związku z tym nie dotrzeć do wszystkich podstron. W takich wypadkach obowiązkowo należy tworzyć mapę strony w formacie XML i umieścić ją w katalogu głównym serwisu.
W przypadku serwisów z dużą ilością katalogów i podkatalogów, na przykład sklepów internetowych, warto stosować tzw. pliki cookies, co spowoduje, że witryna będzie wygodniejsza w obsłudze dla użytkowników.

Według obserwacji i eksperymentów różnych specjalistów podczas organizacji linkowania wewnętrznego, najlepiej sprawdzają się linki kontekstowe, umieszczane w treści strony. Ważne jest jednak, aby nie przesadzić - niejednorodność tekstu może odciągać uwagę czytelników i utrudniać odbiór informacji. Przy rozmieszczaniu linków w tekście warto zachować naturalność i nie tworzyć na siłę tekstów zakotwiczonych z nieodmmienionych fraz kluczowych. Wystrzegać się należy często spotykanego linkowania w rodzaju “KLIKNIJ” albo “TUTAJ”. Przykładem dobrego (i efektywnego) linkowania w tekście jest Wikipedia.

Jeszcze jedną kwestią, często ignorowaną przy tworzeniu linkowania, jest moment rozmieszczenia hiperłączy. Najlepiej jest to zrobić zaraz po utworzeniu strony, tak, aby linki zostały od razu zaindeksowane - taka zawartość strony powoduje wzrost zaufania do witryny w oczach wyszukiwarek.
Wnioski
Organizacja linkowania wewnętrznego, to jeden z elementów optymalizacji serwisu. Wpływa ona na usability, a także powoduje, że podstrony są lepiej dostępne dla robotów indeksujących. Pamiętaj, aby łączyć strony linkami w taki sposób, aby wartość serwisu skupiała się na stronach docelowych, czyli tych na których promujemy swoje usługi, towary lub inne treści. Warto używać w tekstach anchorów odpowiednich słowów kluczowych, co pozytywnie wpłynie na pozycję strony w wynikach wyszukiwania, a ułatwi odwiedzającym korzystanie z serwisu.
|
Jak długo utrzymują się wyniki działania SeoPilot?
Zasadniczo, jeśli strona weszła do TOP i stale podtrzymują Państwo uzyskaną ilość linków - serwis bardzo trudno “wyrzucić” z TOP-u. Nie należy jednakże zapominać, że o serwis trzeba stale dbać - uzupełniać treść (wyłącznie unikalnymi tekstami), nie dodawać linków wychodzących (które przekazują uzyskaną moc linkową), zwracać uwagę na ilość odmów i nie dopuszczać do problemów z serwerem, które skutkują ograniczeniem dostępności serwisu dla robotów Google.
W Systemie SeoPilot.pl istnieje efektywny system powiadomień SMS, dzięki któremu Użytkownicy otrzymują informacje o niedostępności pozycjonowanego serwisu, dzięki któremu możliwe jest natychmiastowe podjęcie działań.
Częstym błędem Użytkowników, z sukcesem pozycjonujących serwisy do TOP10, to przerwanie opłacania linków (na zasadzie, że jeśli serwis jest w TOP, to można nie dbać o wspierające pozycjonowanie linki). Efektem jest usunięcie linków, reputacja strony, uzyskana dzięki wysokiej jakości linkom szybko spada, a Google usuwa serwis z TOP-u. Google bardzo negatywnie reaguje na gwałtowne zmiany ilości linków, dlatego powrót do TOP w takim wypadku zazwyczaj zajmuje dłuższy czas.
|