Szanowni Użytkownicy! |
Czy Internet jest sezonowy? Kiedy myślimy o kwestiach związanych z globalną siecią, często błędnie zakładamy, że jest ona sterylnie odizolowana od rzeczywistego świata. Jednakże Internet już dawno stał się częścią naszej rzeczywistości i podlega jej prawom i trendom. Warto o tym pamiętać, planując rozpoczęcie reklamy w wyszukiwarkach, czy inne akcje promocyjne. Dobrym przykładem są zmiany ogólnego ruchu w Internecie: według kilku przeprowadzonych w różnych krajach badań, ilość danych przesyłanych w sieci zmniejsza się lub zwiększa nawet o 40%, w zależności od miesiąca i pory roku. W USA i Europie tradycyjnie najmniej informacji jest przesyłanych w okresie letnim (zwłaszcza w lipcu i sierpniu), co można wyjaśnić możliwością wykorzystania czasu w inny sposób, niż na siedzenie w Internecie, a także wyjazdami wakacyjnymi. Z kolei wraz z rozpoczęciem jesieni ilość przesyłanych danych szybko rośnie, by w listopadzie i grudniu osiągnąć najwyższe wartości. Oczywiście, w zależności od branży, którą się zajmujecie, zmiany mogą być mniejsze, lub większe. Na przykład wahania ruchu na stronie, zajmującej się sprzedażą kostiumów kąpielowych (towar zdecydowanie sezonowy) będą znacznie większe, niż w przypadku serwisu, zajmującego się naprawą telefonów komórkowych (które niestety mają tendencje do psucia się niezależnie od pory roku). Warto o tym fakcie pamiętać w momencie analizy danych dotyczących odwiedzin na Waszej stronie internetowej. Niekiedy spadek lub wzrost jej popularności można wyjaśnić w tak prosty sposób. Pięć minut sławy frazy kluczowej Oprócz czynników, wpływających na ruch dla całej konkretnej witryny, lub też Internetu w sensie globalnym, ważne jest także wyróżnienie tych fraz kluczowych, które w zależności od sezonu zmieniają swoją popularność. W trakcie śledzenia ruchu uzyskiwanego z wyszukiwarek, ważne jest zachowanie tzw. “zdrowego rozsądku”. Jest oczywiste, że część fraz będzie podlegać wahaniom, związanym na przykład z porą roku. W związku z tym nie należy wpadać w panikę za każdym razem, gdy wykres odwiedzalności naszej strony zaczyna pikować. Doświadczony webmaster po pewnym czasie jest w stanie wykryć pewne stałe zależności, podobnie jak właściciel stacjonarnego sklepu wie, kiedy powinien spodziewać się tłumu klientów, a kiedy można spokojnie zaplanować remont, bo ilość klientów i tak będzie znikoma. Oprócz klasycznych fraz sezonowych (których popularność waha się w zależności od np. pory roku) można wyróżnić także frazy okazjonalne. Są to słowa kluczowe, wpisywane w celu wyszukania informacji o konkretnym wydarzeniu (lub wydarzeniach), mającym konkretne ramy czasowe. Rodzaje fraz sezonowych i okolicznościowych Postarajmy się wyróżnić, jakiego rodzaju mogą być to słowa i w jaki sposób możemy je wykorzystać dla zwiększenia popularności strony internetowej. 1. Frazy kluczowe, odnoszące się do konkretnych wydarzeń, imprez.Przykłady:
Rys.1. Frazy związane z wydarzeniami. Jeśli jesteśmy głównymi organizatorami danego wydarzenia (np. pracujemy w biurze promocji Festiwalu Filmowego w Gdyni), przede wszystkim zadbajmy, aby nasz serwis był dobrze zoptymalizowany. Często to wystarczy, aby osiągnąć bardzo dobre pozycje w TOP10, jako że Google preferuje strony oficjalne, związane z konkretnym wydarzeniem. Jeżeli z kolei chcemy pozycjonować serwis częściowo tylko związany z danym wydarzeniem, zadbajmy o odpowiednią treść - warto stworzyć specjalną podstronę i na nią kierować ruch z wyszukiwarki 2. Frazy kluczowe ze wskazaniem daty, okresu. Przykłady:
Rys. 2. Sprzedaż wycieczek to działalność wybitnie sezonowa. Warto zwrócić także uwagę, że w tym wypadku często dla Internauty kluczowa jest świeżość informacji, nie zaś jej ścisłość. Skąd np. fraza wycieczki chorwacja 2016 może (ale oczywiście nie musi) prowadzić na stronę, gdzie nie poza wycieczkami do wspomnianej Chorwacji znajdują się też oferty z innych krajów. Obowiązkowo jednak należy dopilnować, aby były one aktualne i dotyczyły odpowiedniego okresu czasu (roku, pory roku, rzadziej miesiąca). Podobnie, jak w przypadku fraz dotyczących konkretnego wydarzenia, pozycjonowanie podobnych fraz należy zaczynać wcześniej. Zależnie od konkurencji, potrzebne może być od miesiąca (frazy niskokonkurencyjne) do trzech więcej (dla bardzo konkurencyjnych fraz). 3. Frazy kluczowe, wykorzystujące odwołania do cyklicznych wydarzeń. Przykłady:
Rys.3. Frazy związane z cyklicznymi wydarzeniami.
Nie wszystko widać gołym okiem... Jako sezonowe można także określić część słów kluczowych, które posiadają pewną stałą popularność w ciągu całego roku. Na pierwszy rzut oka ich sezonowość nie jest oczywista, jednak dokładniejsze zastanowienie się nad powodami, z których Internauci je wyszukują, pozwala wykryć związek z konkretnymi wydarzeniami. Możemy je podzielić z grubsza na dwa rodzaje: 1. Frazy kluczowe, zyskujące popularność z przyczyn przewidywalnych.
Jak widzicie, te frazy formalnie nie odwołują się do żadnych konkretnych wydarzeń i nic nie wskazuje, że ilość wpisań ich w wyszukiwarkę będzie się zmieniać nawet kilkunastokrotnie. W tym wypadku ponownie konieczne jest skonfrontowanie się z realiami: popularność frazy wybory do sejmu będzie rosła proporcjonalnie do tego, im bliżej będzie do dnia głosowania. Obecnie zaś, gdy wyniki są już znane, fraza ta na najbliższe cztery lata będzie raczej zapomniana (podobnie jak przedwyborcze obietnice polityków). Czteroletni horyzont czasowy jest zbyt daleki, aby podtrzymywać pozycjonowanie frazy kluczowej. Jednak w przypadku większości takich słów zakres wahań popularności wynosi do roku: dla frazy choinka sztuczna cena to oczywiście okres przedświąteczny, a dla pit jak wypełnić, która będzie tym częściej wyszukiwana, im bliższy będzie moment złożenia PIT, tj. 30 kwietnia. Co robić? Pamiętajmy, że wyszukiwarka najbardziej lubi serwisy przewidywalne, których parametry zmieniają się płynnie. Google niechętnie zmienia wyniki w TOP10 na rzecz agresywnych domen, zwłaszcza młodych. W związku z tym najbardziej rozsądnym rozwiązaniem jest podtrzymywanie pozycjonowania przez cały rok, za niewielką stawkę. Agresywne pozycjonowanie fraz na krótki okres, dużą ilością linków, może spowodować sankcje na całej domenie. Z tego powodu, jeśli jednak zdecydujecie się z jakiś powodów na taki wariant, nie pozycjonujcie swojej głównej domeny. 2. Frazy związane z wydarzeniami losowymi.
Rys. 5. Wydarzenia losowe często są popularne wśród Internautów. Co robić? Jak zapewne się domyślacie, w związku ze specyfiką fraz przewidzenie, czy Internauci zaczną wpisywać podobne frazy kluczowe, wymagałoby posiadania umiętności jasnowidza. Warto zresztą zwrócić uwagę, że część fraz tego rodzaju to frazy okazjonalne, których wcześniej w ogóle nie używano - nawet sam Robert Lewandowski przed pamiętnym meczem Bayernu Monachium nie wpisałby frazy 5 goli w 9 minut. Reklama kontekstowa czy pozycjonowanie? Oczywiście, w przypadku opisywanych przez nas fraz kluczowych może pojawić się pokusa, aby kampanię w wyszukiwarce oprzeć na reklamie kontekstowej. Należy jednak wziąć pod uwagę, że w sezonie chętnych do rozmieszczenia swojego serwisu w wyszukiwarce może być bardzo wielu. Efektem będzie wysoka cena za kliknięcie - i w efekcie zamiast oszczędzić na pozycjonowaniu, znacznie przepłacimy na Google Adwords. Rozwiązaniem, które możemy poradzić, jest podzielenie środków, które planujemy wydać na promocję fraz sezonowych, na przykład w proporcji 75 - 25. Za pierwszą pulę środków rozpoczynamy promocję z odpowiednim wyprzedzeniem, zdobywamy linki, optymalizujemy podstrony, przygotowujemy i uruchamiamy kampanię Adwords. W momencie, gdy rozpoczyna się ”wysoki” sezon, wiemy, w jaki sposób wykorzystać pozostałe rezerwy - czy warto wzmocnić link building (jeśli na przykład nasze frazy znajdują się blisko TOP10), czy też możemy przeznaczyć je na inne cele, np. zakup kliknięć (jeśli frazy interesujące nas weszły do TOPów). W ten sposób zawsze mamy pewność, że nasza strona będzie otrzymywać ruch z wyszukiwarki. Zawsze warto pomyśleć o przyszłości Wprawdzie do Bożego Narodzenia pozostało jeszcze teoretycznie sporo czasu, jednakże tak naprawdę jest to ostatni dzwonek dla właścicieli sklepów internetowych dla wykorzystania tego okresu dla sprzedaży swoich towarów. Oczywiście, na pozycjonowanie fraz takiego rodzaju, jak prezenty świąteczne czy prezent na gwiazdkę jest już za późno, jednakże można jeszcze śmiało spróbować promować słowa kluczowe o większym poziomie szczegółowości. Oto kilka przykładów:
Oczywiście, dokładny spis potencjalnie opłacalnych fraz kluczowych powinniście zawsze tworzyć w oparciu o swoje doświadczenie i asortyment prowadzonego przez Was sklepu internetowego, lub spis oferowanych przez was usług. Ponadto, listopad to idealny moment, aby rozważyć, jakie frazy ze wskazaniem daty chcecie promować w 2016 r., a także do jakich wydarzeń cyklicznych chcecie się odwoływać. W ocenie słów kluczowych mogą pomóc nasze narzędzia wyboru fraz kluczowych. Jeśli natomiast będziecie mieli jakiekolwiek wątpliwości lub pytania, pamiętajcie, że nasi specjaliści z Działu Pomocy (support@seopilot.p) zawsze chętnie udzielą wam wszelkich potrzebnych informacji! |
Nowości w systemie |
W SeoPilot cały czas staramy się ulepszać nasze usługi. Jeśli masz uwagi lub propozycje dotyczące pracy w systemie czekamy na Twoje propozycje - support@seopilot.pl |
Nowe zasady naliczenia podatku VAT W związku ze zmianą przepisów UE, zmienia się sposób rozliczania podatku VAT dla osób fizycznych i firm nie będących podatnikami VAT |