Drodzy czytelnicy!
Pozycjonowanie sklepu internetowego to poważne wyzwanie, którego jednak trzeba się podjąć, aby biznes mógł odnieść sukces w Internecie. Postanowiliśmy przybliżyć wam tę tematykę i ten numer biuletynu SeoKurier poświęcamy ogólnym zagadnieniom związanym z SEO sklepów internetowych, które będziemy systematycznie rozszerzać w kolejnych wydaniach.
Szymon Bigaj
Specjalista ds. Marketingu, SeoPilot.pl
|
Podstawy sztuki pozycjonowania sklepu internetowego
Wybór fraz
Pozycjonowanie sklepu internetowego, podobnie jak w przypadku innych stron internetowych, należy rozpocząć od określenia fraz kluczowych, czyli zapytań wprowadzanych przez Internautów do wyszukiwarki w celu wyszukania odpowiednich produktów lub usług. Jak pokazuje praktyka, frontalny atak na popularne i wysokokonkurencyjne frazy (dla sklepu z zabawkami będzie to np. fraza “zabawki”), w przypadku sklepów internetowych najczęściej okazuje się strategią bardzo kosztowną, a co gorsza nieskuteczną. Pozycjonowanie na takie frazy należy rozpocząć dopiero po przejściu pierwszego etapu, jakim jest wypozycjonowanie strony na bardzo dużą ilość konkretnych, niepopularnych zapytań (np. “Lego Star Wars cena”).
Efektem takiej strategii jest konieczność zoptymalizowania dużej ilości podstron sklepu pod wybrane frazy. Każda strona powinna być pozycjonowana pod maksymalnie dwie konkretne frazy. Po pierwsze, wynika to z faktu, że wyszukiwarki nieprzychylnie spoglądają na pozycjonowanie strony na wiele fraz kluczowych. Po drugie, choć teoretycznie stronę można byłoby pozycjonować na kilka niepopularnych fraz, jednak trzeba pamiętać, że im dokładniej strona odpowiada zapytaniu użytkownika, tym większa jest konwersja (oczywiście prawie niemożliwe jest stworzenie uniwersalnej strony dopasowanej dla kilku zapytań jednocześnie, natomiast o wiele prościej jest stworzyć kilka stron dokładnie odpowiadających jednej frazie kluczowej).
Przygotowanie strony do pozycjonowania
Jest to bardzo istotny etap w rozwijaniu sklepu internetowego, który jednak może okazać się kosztowny, ze względu na ogromną ilość stron, które należy odpowiednio zoptymalizować. ten Proces ten należy rozpocząć od technicznej analizy strony (jakości hostingu, ustawień serwera, zgodności systemu zarządzania treścią z wymogami wyszukiwarek, kodu stron). Wszelkie błędy należy koniecznie usunąć.
Dla sklepu internetowego bardzo istotne jest zdobycie dobrej reputacji w oczach wyszukiwarki. Zaufanie ze strony Google pozwoli wejść do topu wyników niepopularnych fraz praktycznie bez zdobywania backlinków, wyłącznie dzięki odpowiedniej optymalizacji treści. Oczywiście, pozycjonowaną stronę należy wspierać linkami z rzeczywiście dobrych stron i blogów. Ponadto właściciel sklepu powinien starać się:
- uzyskać status oficjalnego partnera producenta sprzedawanych towarów (co pozwala na uzyskanie linków przychodzących z ich stron internetowych);
- prowadzić prezentacje dla blogerów (dzięki czemu można zdobyć linki z zaufanych i popularnych blogów);
- publikować swoje nowości na branżowych portalach;
- udzielać konsultacji swoim potencjalnym klientom na tematycznych forach;
- tworzyć naprawdę jakościową i unikalną treść (na przykład szczegółowe opisy w formie autorskich filmików).
Należy pamiętać, że każda ze stron sklepu powinna zawierać odpowiednio zoptymalizowane elementy kodu źródłowego: meta znaczniki, jeden nagłówek H1, opis i charakterystykę towaru, obrazy ze znacznikami alt i title, linki do podobnych towarów i akcesoriów, opinie użytkowników, pasek społecznościowy, informacje o cenie oraz możliwość dodania do koszyka. Więcej informacji o optymalizacji stron uzyskacie Państwo w kolejnych numerach biuletynu SeoKurier.
Dobry system zarządzania treścią strony (CMS) dla sklepu internetowego może znacząco pomóc w optymalizacji, choć ręcznej pracy mimo wszystko pozostanie niemało. Na przykład niektóre CMSy pozwalają na automatyczne zapełnianie meta-znaczników oraz znacznika Title. Należy pamiętać również o uzupełnieniu znacznika Description, na podstawie którego Google często tworzy snippety, czyli teksty opisujące zawartość witryny na stronie wyników wyszukiwania. Poza nazwą towaru title powinien zawierać nazwę podkategorii lub istotną cechę produktu, model oraz zapytanie dodatkowe, na które często produkt jest wyszukiwany (cena, opinie) oraz nazwę serwisu, np. “Lego Star Wars At Rt - klocki lego - cena, opinie”. W nagłówek H1 należy wstawić pełną nazwę towaru prezentowanego na danej stronie (chyba, że z jakiś przyczyn nazwa ta nie stanowi frazy kluczowej). Rekomenduje się ustawienie automatycznego wydzielenia znacznikiem “strong” jednego słowa kluczowego w treści strony. W nagłówek H2 warto wpisać “Opis towaru” albo “Charakterystyka towaru” (sam opis poniżej zwykłym tekstem). Nagłówki H3 powinny zawierać “Opinie” oraz “Podobne towary”. Dobrze jest zatroszczyć się o to, by indeksowana była wyłącznie unikalna część zawartości strony. Zaindeksowanie treści dublujących się na różnych stronach może doprowadzić do ich sklejenia (co oznacza wyłączenie z wyników wyszukiwania Google stron uznanych za kopie).
Struktura serwisu (wewnętrzne linkowanie), w początkowym okresie pozycjonowania, powinna sprzyjać przeniesieniu wartości strony głównej na podstrony (to właśnie je należy pozycjonować w przypadku sklepu internetowego). Strona główna powinna prowadzić do stron drugiego rzędu (takich jak katalog towarów, strony kategorii, kontakty, opis sklepu czy opinie). Na stronach drugiego rzędu należy rozstawić linki na strony trzeciego rzędu, czyli strony towarów. Te z kolei powinny linkować do siebie nawzajem tworząc kręgi linków (lepiej by takich kręgów było kilka, tak aby zabezpieczyć się przed ich rozerwaniem). Dodatkowo warto podlinkować te strony niewielką ilością linków zewnętrznych.
Tworzenie treści
Każda strona prezentująca towar powinna posiadać unikalną treść. Nawet jeśli nie można zmienić opisu towaru (na przykład składu i właściwości lekarstw), należy do każdej strony dodać unikalne materiały, jak na przykład opinie klientów czy porady specjalistów. Treści nieunikalne, skopiowane opisy można ukrywać przed indeksacją. Wiele osób jest przekonanych, że szkodliwe jest tylko kopiowanie tekstów, jednak trzeba pamiętać, że Google jest w stanie zidentyfikować nawet przerobione fotografie. W związku z czym, aby nie narażać się na sankcje, lepiej jest zatroszczyć się o własne fotografie dostępnych w sklepie towarów.
Pod sformułowaniem, że na stronie powinna znajdować się treść zoptymalizowana pod wybrane słowo kluczowe, rozumie się rozmieszczenie tam tekstów zawierających odpowienie zagęszczenie słów kluczowych. Jak jednak stwierdzić, ile razy słowo kluczowe powinno się znaleźć na stronie? Można ręcznie przeanalizować strony konkurentów, którzy zajmują pierwsze miejsca w rankingu dla danej frazy, można również wykorzystać do tego narzędzie Rekomendacji w systemie SeoPilot.pl, które dokona stosownych obliczeń za pozycjonera.
Po rozpoczęciu pozycjonowania należy pamiętać o systematycznym uzupełnianiu i uaktualnianiu informacji na stronie. Tym samym przyciągamy robota indeksującego, gdyż jak powszechnie wiadomo, Google preferuje treści nowsze, które uznawane są za bardziej aktualane, a więc bardziej wartościowe i ważne.
Strategia pozycjonowania sklepu internetowego
Odpowiedzi na Wasze pytania
Poniżej umieszczamy odpowiedzi na pytania, które przysyłają do nas Użytkownicy. Was również zapraszamy do zadawania pytań - piszcie na marketing@seopilot.pl albo wypełnijcie na dole strony pole komentarza.
“Czy ostatnie updaty algorytmu mocno uderzyły w efekty pozycjonowania za pomocą SeoPilot.pl?”
“Słyszałem, że ważne jest, aby linki były ze stron tematycznych. Jak rozpoznać takie strony?”
“Czy istnieje jakieś uśrednione zestawienie kosztów pozycjonowania według konkurencyjności fraz?”
Poniżej umieszczamy odpowiedzi na pytania, które przysyłają do nas Użytkownicy. Was również zapraszamy do zadawania pytań - piszcie na marketing@seopilot.pl albo wypełnijcie na dole strony pole komentarza.
“Czy ostatnie updaty algorytmu mocno uderzyły w efekty pozycjonowania za pomocą SeoPilot.pl?”
Seopilot.pl jest skuteczny w pozycjonowaniu - przekonało się o tym tysiące naszych pozycjonerów.
Niedługo przed uruchomieniem przez Google Pingwina 2.0. wprowadziliśmy nowe algorytmy zakupu linków, w których szczególny nacisk kładziemy na jakość stron linkujących oraz wprowadziliśmy funkcję generowania rekomendacji dotyczących optymalizacji pozycjonowanych stron. Ponadto, stale kontrolujemy jakość naszej bazy serwisów Wydawców, starając się, aby linki pozycjonujące były maksymalnie skuteczne. Dzięki tym działaniom, efektywność systemu, a konkretniej ilość fraz osiągających TOP10, ciągle rośnie. Nie spoczywamy jednak na laurach i nie zaprzestajemy pracy nad naszymi algorytmami zakupu oraz bazą, aby odnoszone przez pozycjonerów rezultaty były jeszcze lepsze.
Chcielibyśmy zwrócić Państwa uwagę na to, że nie można zaniedbywać swoich serwisów - wymagają one ciągłej troski - należy nad nimi systematycznie pracować i optymalizować strony pod kątem pozycjonowanych zapytań. Znacząco ułatwiają to funkcje dostępne w systemie SeoPilot.pl, w szególności wspomniane wyżej rekomendacje. Ponadto, więcej tajników optymalizacji i pozycjonowania odkryjemy Państwu w kolejnych numerach biuletynu SeoKurier oraz podczas prowadzonych przez naszych specjalistów webinarów.
Niedługo przed uruchomieniem przez Google Pingwina 2.0. wprowadziliśmy nowe algorytmy zakupu linków, w których szczególny nacisk kładziemy na jakość stron linkujących oraz wprowadziliśmy funkcję generowania rekomendacji dotyczących optymalizacji pozycjonowanych stron. Ponadto, stale kontrolujemy jakość naszej bazy serwisów Wydawców, starając się, aby linki pozycjonujące były maksymalnie skuteczne. Dzięki tym działaniom, efektywność systemu, a konkretniej ilość fraz osiągających TOP10, ciągle rośnie. Nie spoczywamy jednak na laurach i nie zaprzestajemy pracy nad naszymi algorytmami zakupu oraz bazą, aby odnoszone przez pozycjonerów rezultaty były jeszcze lepsze.
Chcielibyśmy zwrócić Państwa uwagę na to, że nie można zaniedbywać swoich serwisów - wymagają one ciągłej troski - należy nad nimi systematycznie pracować i optymalizować strony pod kątem pozycjonowanych zapytań. Znacząco ułatwiają to funkcje dostępne w systemie SeoPilot.pl, w szególności wspomniane wyżej rekomendacje. Ponadto, więcej tajników optymalizacji i pozycjonowania odkryjemy Państwu w kolejnych numerach biuletynu SeoKurier oraz podczas prowadzonych przez naszych specjalistów webinarów.
“Słyszałem, że ważne jest, aby linki były ze stron tematycznych. Jak rozpoznać takie strony?”
1. Jeśli strona jest obecna w katalogu Dmoz - została mu nadana tematyka, obejrzyjcie pasujące do tematyki waszego serwisu działy katalogu.
2. Wizualnie zbadajcie serwis linkujący, warto zwrócić uwagę na:
2. Wizualnie zbadajcie serwis linkujący, warto zwrócić uwagę na:
- nazwę serwisu i obecność w treści słów kluczowych lub słowa pasującego tematycznie; zalecamy również sprawdzenie adresów URL podstron na obecność słów kluczowych;
- warto sprawdzić główne rozdziały serwisu - czy pasują do tematyki Państwa serwisu;
- treść strony również powinna pasować do tematyki, z którą związana jest fraza kluczowa;
- warto również zwrócić uwagę na tagi opisujące stronę. Szczególną uwagę należy zwrócić na treść tagów: Title, metа Keyword, meta Description;
- obecność w treści tematycznych nagłówków H1- H3 - w idealnym przypadku powinien zawierać on słowo kluczowe lub jego odmiany;
- obecność w treści tematycznej grafiki, opisanej odpowiednimi tagami Alt i Title;
- można również sprawdzić, czy serwis linkujący jest obecny w Google na wybrane frazy kluczowe oraz na na jakiej pozycji.
“Czy istnieje jakieś uśrednione zestawienie kosztów pozycjonowania według konkurencyjności fraz?”
Oczywiście posiadamy takie informacje, ale nie warto kierować się uśrednionymi wartościami. Pozycjonując w ten sam sposób nawet bardzo podobne strony można uzyskać różne rezultaty, gdyż każda strona jest inna i posiada unikalne parametry. Google z kolei przy tworzeniu rankingów bierze pod uwagę ogromną ilość danych, świadczących o dopasowaniu strony do zapytania. Nie chodzi tylko o takie podstawowe parametry jak; PR, ilość zaindeksowanych podstron, tematyczność, czy wiek domeny, lecz również czynniki behawioralne, regionalizację zapytania, presonalne ustawienia użytkowników itd. Trzeba też pamiętać, że pracując nad stroną, dbając o jej ciągłą aktualizację, możemy znacząco obniżyć koszt pozycjonowania.