|
Jak zarazić swoją reklamą odbiorców?
Reklama wirusowa (od ang. viral marketing) jest specyficznym rodzajem działań marketingowych, które bazują na przyzwyczajeniu ludzi do dzielenia się z innymi ciekawymi i przydatnymi treściami. Wystarczy odbiorców “zarazić” ciekawą formą, treścią, wykonaniem, a reklama rozprzestrzeni się dalej niczym wirus.
Reklama wirusowa - to niestety niełatwa sprawa, wymaga przede wszystkimi inwencji twórczej, oryginalności i kreatywności, stąd też jest to swoista “wyższa liga” w dziedzinie reklamy. Ułatwić to zadanie mogą przedstawione poniżej porady, od czego zacząć, jakie są sposoby na tworzenie skutecznego “wirusa”. Jednocześnie postaramy się udowodnić, nawet niedowiarkom, że taka reklama może przynieść o niebo lepszy rezultat i skutecznością pokonać tradycyjny marketing.
Sposób nr 1 - Książka elektroniczna (ebook)
W tym przypadku Twoim zadaniem jest napisanie przydatnej tematycznej książki elektronicznej, która powstanie z myślą o potencjalnych odbiorcach Twojej strony internetowej. Klucz do udanej książki – musi się w niej znajdować naprawdę cenna i przydatna informacja dla danej grupy docelowej.
Kolejny etap – dystrybucja książki; możliwości mamy wiele, chociażby ze względu na “obfitość” specjalnych serwisów, gdzie takie książki możemy opublikować. Możecie je także zaproponować innym blogerom i webmasterom, którzy mają na swojej stronie rozdział “Biblioteka”.
PRZYKŁAD: “Sztuka Marketingu”, Jacek Kotrabiński
Sposób nr 2 - Specjalny program, narzędzie, aplikacja
Programy tworzone są z myślą o tym, żeby upraszczać ludziom życie, oszczędzać ich czas i pieniądze.
Pomyśl jaka aplikacja, program przyciągałby Twoich potencjalnych klientów.
Oczywiście, wszystko tutaj zależy od samego projektu i jego tematyki, jednak ten rodzaj reklamy wirusowej jest wykorzystywany z sukcesem bardzo często.
Co najważniejsze – program powinien być bezpłatny i łatwodostępny dla wszystkich.
Tutaj na starcie warto zapoznać się z analogicznymi programami, znaleźć ich słabe strony i stworzyć swój program z uwzględnieniem błędów “konkurentów”.
PRZYKŁAD: Algoroo lub polski odpowiednik SERP Quake (narzędzia śledzące zmiany w algorytmie wyszukiwarki Google).
Sposób nr 3 - Przydatna wtyczka
To bardzo efektywny i ciekawy wariant reklamy wirusowej dla serwisów, których odbiorcami są głównie blogerzy lub webmasterzy.
Zdecydowana większość odbiorców tego segmentu posługuje się WordPress lub Joomla.
Twoim zadaniem w tym przypadku jest stworzenie jakiegoś przydatnego plaginu najlepiej od razu dla obydwu platform i udostępnić go w sieci.
PRZYKŁAD: Wtyczka dla kodu boksu reklamowego SEOPILOT dla Worpress. Dzięki której możesz zarabiać na swoim emitowaniu reklam w swoim serwisie.
Sposób nr 4 - Video
Jest to sposób ukierunkowany na znacznie szerszą grupę odbiorców. Taki filmik nie powinien pod żadnym pozorem przypominać klasycznej reklamy.
Najważniejsze to wymyślić koncepcję, ideę i zaproponować użytkownikom coś niestandardowego i ciekawego.
Głównym zadaniem jest sprawienie, aby widz podzielił się linkiem do filmu z innymi.
Zadanie niełatwe, ale bardzo efektywne!
PRZYKŁAD: Reklama kanału TNT. Slogan kampanii brzmiał “Twoja dzienna dawka dramatyzmu” i na oficjalnym profilu obejrzano ją ponad 42 miliony razy.
Po niesamowitym sukcesie reklamy postanowiono stworzyć jej kontynuację.
Takich reklam jest bardzo dużo. Nie musi być to film akcji, żeby przyciągąć uwagę ludzi. Często sytuacje życiowe i wzruszające równie dobrze się rozprzestrzeniają. Przykładem może być kampania P&G znana niemalże na całym świecie. Zapewne sam widziałeś ją nieraz:)
Sposób nr 5 - Tematyczny słownik
Jest to swoisty analog wspomnianej już książki elektronicznej, tylko że szczególnego formatu.
Wszyscy dobrze wiemy, że istnieją specjalistyczne profesjonalne słowniki, tym bardziej nic nie stoi na przeszkodzie, żeby stworzyć swój własny, który zawierałby terminy interesujące Twoją grupę docelową.
PRZYKŁAD: Darmowy przydatny słownik terminów SEO.
Sposób nr 6 - Flash (gra)
Bardzo oryginalny i skuteczny sposób na przyciągnięcie ludzi na swoją stronę.
Jedyne co należy zrobić, to skonstruować grę, która zainteresuje sporą grupę odbiorców.
Jeżeli gra będzie ciekawa i wciągająca, to Internauci sami ją rozpowszechnią w sieci.
P.S. Pamiętacie grę Farma na Facebooku, albo świąteczne gry na stronie coca-coli?:)
Sposób nr 7 - Konkurs
Bardzo popularny i sprawdzony sposób reklamy wirusowej.
Klucz do stworzenia udanego “wirusowego” konkursu składa się z następujących elementów: rozmiar nagrody, oryginalny pomysł na konkurs, obecność w jury autorytetów, znanych osób i odpowiednie ogłoszenie konkursu.
PRZYKŁAD: 4 etapowy konkurs zorganizowany przez Biuro promocji Queensland w Australii. Do wygrania była „Najlepsza praca na świecie” - pracę blogera opisującego życie okolicznych wysp i półroczną pensję wynoszącą równowartość 300 tysięcy złotych.
Oto relacja z tego jak przebiegał konkurs, zdecydowanie warta obejrzenia! Świetnie zaplanowana kampania wirusowa, która obiegła cały świat. Być może widziałeś ją i Ty?
Sposób nr 8 - Zdjęcie lub sesja zdjęciowa
Fotografie i zdjęcia są świetnymi nośnikami informacji, które zawsze przyciągają uwagę odbiorców (nawet, jeżeli nie jest on wzrokowcem).
Jedyne co należy zrobić, to zamówić profesjonalnie wykonaną fotografię, tematycznie związaną z Twoim profilem działalności i udostępnić ją w sieci.
PRZYKŁAD:
Reklama strony dla kobiet
Sposób nr 9 - Test
Twoim zadaniem jest samodzielne stworzenie, a jeszcze lepiej zlecenie specjalistom;), kilku testów. Ich treść powinna być ciekawa i przydatna dla Twojej grupy odbiorców.
Takie testy sprawią, że Twój serwis stanie się bardziej popularny i zwiększysz na nim ruch.
Sposób nr 10 - Profesjonale horoskopy
Zapewne tylko nieliczni mogą z całą pewnością powiedzieć, że nigdy nie czytali horoskopu.
A teraz wyobraź sobie, że proponujesz swoim odbiorcom profesjonalny horoskop :)
Warto się zastanowić nad usługami profesjonalnego astrologa :) Nawet jeżeli nie wierzysz w jego możliwości, zawsze ma on już doświadczenie w swojej branży i na pewno napisze ciekawy horoskop, który pasowałby do każdego znaku zodiaku (bo czy na pewno Ty znasz wszystkie znaki ;)?)
POMYSŁ NA HOROSKOP: Horoskop dla SEOwca :) Horoskop dla ekonomistów...
Sposób nr 11 - Profesjonale krzyżówki
Ten rodzaj reklamy wirusowej powoli zaczyna być coraz bardziej popularny i coraz chętniej używany w sieci. Pomaga zwiększyć liczbę odbiorców naszej strony, zwrócić uwagę na naszą stronę.
PRZYKŁAD: Warto zwrócić uwagę na fanpage Volkswagen Bank direct. Znajdziesz tam wiele matematyczno-logicznych zagadek, rebusów, krzyżówek etc.
A co jeśli mój serwis jest jeszcze mało odwiedzalny? Jak rozprzestrzenić swojego “wirusa”?
Nie martw się! Na to też jest rozwiązanie. Przede wszystkim zatroszcz się o to, aby można było Cie znaleźć w wyszukiwarce. Niezbędne będzie tutaj SEO. Warto pomyśleć nad pozycjonowaniem swojej strony, chociażby na kilka fraz niskokonkurencyjnych. I, uwaga, obalamy kolejny raz mit, że reklama jest droga. Pozycjonowanie wcale nie musi być kosztowne, a w ten sposób zwiększysz ruch na swojej stronie, a zatem jest duże prawdopodobieństwo, że ktoś znajdzie Twojego “wirusa”, nad którym tak ciężko pracowałeś, i zarazi nim innych :)
Powodzenia :)
Na koniec dowód, że marketing wirusowy nie musi być trudny i potrzeba niewiele
żeby przyciągnąć uwagę internautów. Do dzieła!
|