Home > SeoKurier > #2

Samodzielny audyt SEO Twojego serwisu

SeoKurier #2 | 20.06.2013

Witajcie!

Specjalista bez trudu potrafi odnaleźć niedociągnięcia w budowie strony internetowej, ale to właściciel witryny, nawet niedoświadczony w dziedzinie SEO, ma tę przewagę, że dysponuje większą ilością czasu i uwagi, jaką może poświęcić swojemu serwisowi oraz, przede wszystkim, ma dużo wyższą motywację. Postanowiliśmy przybliżyć naszym czytelnikom tajniki przeprowadzania audytu strony i przygotować specjalny check-list, dzięki któremu będziecie mogli odnaleźć błędy w optymalizacji, naprawić je i osiągnąć TOP w oczekiwanym czasie.

Dzięki systemowi rekomendacji w SeoPilot.pl macie możliwość samodzielnego przeprowadzenia wnikliwej, w pełni zautomatyzowanej analizy elementów kodu i treści strony, która pozwolą wam podjąć odpowiednie działania dotyczące optymalizacji strony.
Szymon Bigaj
Specjalista ds. Marketingu, SeoPilot.pl

Check-list audytu SEO



Unikalność treści

Ponieważ oryginalne teksty szybko mogą zostać przekopiowane na obce serwisy należy sprawdzać pod kątem unikalności należy nawet treści tworzone samodzielnie. W takim przypadku wcale nie jest pewne, że wyszukiwarka uzna waszą stronę za źródło pojawienia się treści. Należy zwracać uwagę nie tylko na podobieństwa z treściami rozmieszczonymi na innych zasobach, lecz również na powtórzenia wewnątrz własnego serwisu. Ten sam tekst nie powinien się powtarzać. Trzeba też pamiętać, aby nie dublować treści ze strony na blogach, forach, czy w sieciach społecznościowych. Dla każdego z tych kanałów powinno się tworzyć oryginalne teksty, a nie kopiować informacje bez wniesienia w nie zmian.

Aktualizacja treści

Bardzo istotne jest, aby na serwisie był przynajmniej jeden regularnie zapełniany rozdział (nowości, artykuły itp.). Aktualizowanie treści - zwiększanie ilości stron z oryginalnymi tekstami - daje wyszukiwarce możliwość zrozumienia, że serwis żyje i rozwija się. Takie serwisy są faworyzowane przez Google, który uważa nowe treści za bardziej wartościowe dla użytkowników. Jest to istotne również z punktu widzenia marketingu: w zdecydowanej większości przypadków, to aktualne informacje pomagają użytkownikom wybrać właśnie tę, a nie inną propozycję.

Chcesz dowiedzieć się, jak zoptymalizować swój serwis pod kątem wyszukiwarek oraz jak korzystać z Systemu Rekomendacji?
Już 25 czerwca bezpłatne szkolenie on-line!


Czyszczenie SPAMu

Jeśli na stronie jest Księga Gości, forum lub inne możliwości komentowania, regularnie należy oczyszczać je ze SPAMu, który negatywnie wpływa na postrzeganie serwisu przez wyszukiwarki.

Nieaktywne linki

Przy przemieszczaniu dokumentów, usuwaniu stron czy zmianie adresów URL (na przykład, adresy typu /news zostały zaminione na /wiadomosci) mogą pojawić się niedziałające linki, zarówno wewnętrzne (prowadzące do innych elementów serwisu), jak i zewnętrzne (jeśli obca strona, na którą prowadzą linki została usunięta, lub zmieniła adres). Należy dbać o to, by wszystkie linki działały i prowadziły odwiedzających do właściwych zasobów, a nie na strony z błędem 404. Na przykład, jeśli adresy URL zostały zmienione na przyjazne, to przy próbie wejścia na stary adres powinno następować automatyczne przekierowanie 301 na stronę z nowym URL.



Optymalizacja treści

Jeśli strona jest pozycjonowana na określoną frazę kluczową, powinna ona znajdować się w dosłownej formie w treści na stronie. Frazy niskokonkurencyjne wystarczy wpisać w tekst jeden raz, a te bardziej konkurencyjne - kilka razy. Niemniej nie należy też przesadzać, lecz dążyć do naturalności - teksty “dla ludzi” są zdecydowanie lepiej przyjmowane przez współczesne algorytmy wyszukiwarek, niż te jawnie przepisywane pod wyszukiwarki. Zagęszczenie słów kluczowych można w prosty sposób sprawdzić w systemie Rekomendacji SeoPilot.pl, który obliczy ile na dany moment słów kluczowych znajduje się na stronie, oraz podpowie, jaka ich ilość jest optymalna dla pozycjonowania.



W kwestii objętości tekstu na pozycjonowanych stronach, powiemy tak: zwróćcie uwagę, ile tekstu znajduje się na stronach konkurencji, zawierających daną frazę i znajdujących się w TOPie :)

Należy również pamiętać o rozbijaniu tekstu nagłówkami (tagi H1 ... H6), wstawianiu ilustracji, tabelek itp.

W obrazach zamieszczonych na stronie, należy wstawiać atrybut ALT (tekst alternatywny) zawierający słowa kluczowe. Odpowiednio przypisane ALTy pomagają zarówno w pozycjonowaniu frazy kluczowej w podstawowych wynikach Google, jak i w serwisie Google Grafika, który też może być źródłem znaczącego ruchu na stronie. Warto dodać, że nieprzypisanie odpowiednich wartości dla tych znaczników jest traktowane przez Google jako błąd w optymalizacji.

Linki wewnętrzne

Algorytmy Google i innych wyszukiwarek zwracają uwagę nie tylko na linki zewnętrzne, lecz również wewnętrzne. Na etapie linkowania serwisu należy zwrócić uwagę, jakiego typu odnośniki są używane - względne, czy bezwzględne (absolutne). Dla procesu pozycjonowania korzystniejsze są te pierwsze (skrócone, typu: /news/2011-10-10.html), a nie absolutne (http://www.yoursite.pl/news/2011-10-10.html). System Rekomendacji w SeoPilot.pl zlicza ilość linków wychodzących z pozycjonowanej strony.



Sprawdzenie ilości stron w indeksie Google

Różnica w faktycznej ilości stron otwartych dla indeksacji, podawanej przez system CMS, a ilością stron zaindeksowanych przez wyszukiwarkę wskazuje na problemy z optymalizacją serwisu. Jeśli różnica ta jest znacząca, koniecznie należy wyjaśnić przyczynę. Indeks Google dzieli się na właściwy i dodatkowy (Supplemental Index). Wyszukiwarka przeszukuje je oba, lecz strony z indeksu dodatkowego pokazywane są jedynie w przypadku, gdy dla danej frazy Google nie znajdzie odpowiednich wyników w indeksie głównym. W celu sprawdzenia ogólnej ilości zaindeksowanych stron (w obu indeksach) należy wpisać w pole wyszukiwania zapytanie w formie site:www.twojastrona.pl/. Z kolei ilość stron w indeksie głównym można sprawdzić wpisując site:www.twojastrona.pl/*.

Jeszcze raz przytaczamy “sygnały o zagrożeniu”:
  • w indeksie znajduje się o wiele mniej stron, niż zostało otwartych dla indeksacji;
  • w indeksie jest więcej stron, niż w rzeczywistosci na serwisie (świadczy to o zaśmieceniu serwisu);
  • w indeksie znajdują się strony, nieprzeznaczone do indeksacji (na przykład rezultaty wewnętrznych wyszukiwań, strony logowania do systemu zarządzania treścią itd.) - wszystko, co nie powinno być indeksowane należy zamknąć przy pomocy pliku robots.txt.
Obecność stron przejściowych

Obecność dodatkowej strony o podobnej treści, z danymi kontaktowymi itp. (tzw. Doorway Page) może doprowadzić do obniżenia pozycji w wynikach wyszukiwania, bądź do sklejenia wyników, w rezultacie czego w wynikach dla określonych zapytań będzie pojawiać się tylko jedna ze stron. W związku z tym, dodatkowe strony trzeba usunąć, bądź, w ostateczności, połączyć z serwisem głównym, za pomocą przekierowania 301. Niekiedy wyszukiwarka uznaje za przejściowe strony ze sobą niepowiązane. Obecność powiązań można sprawdzić wprowadzając w pasek wyszukiwania zapytanie w formie “twojastrona1.pl”|”twojastrona2.pl”. Jeśli strony nie są powiązane, na pierwszym miejscu znajdzie się jedna ze stron, a na drugim - druga, w obojętnej kolejności. Jeśli strony są stowarzyszone według wyszukiwarki - pojawi się tylko jedna z nich.

Przyjazne URL

Dbałość o przekształcenie adresów URL w przyjazne jest istotna, gdyż taki adres zarówno jest prostszy do zapamiętania przez odwiedzających, jak również dla wyszukiwarek niesie on informację o większej ilości słów kluczowych.

Spamdexing

Zamieszczanie na stronie ogromnych ilości tekstu ze słowami kluczowymi powtórzonymi dziesiątki raz w obecnych czasach prowadzi do obniżenia pozycji strony w rankingu. Nie wolno również rozmieszczać ukrytego oraz pomniejszonego tekstu ze słowami kluczowymi. Tag Keywords nie jest przeznaczony do wprowadzania do niego wszystkich kluczowych dla serwisu słów i ich pochodnych - należy do niego wpisać wyłącznie najważniejsze słowa, w takiej formie, w jakiej występują w dokumencie. Stosowanie wyżej wspomnianych i wszelkich innych metod spamowania wyszukiwarki jest niedozwolone, w związku z czym, należy upewnić się, czy nasza strona nie prowokuje wyszukiwarek do zastosowania wobec niej sankcji.

Znaczniki Title

Dzięki znacznikowi HTML Title można określić tytuł strony, pojawiający się na pasku tytułu przeglądarki:



W tym przypadku znacznik Title jest następujący: .

Podczas optymalizowania strony, należy przestrzegać następujących zasad:
  • Tytuł powinien zaczynać się od najważniejszego dla danej strony słowa kluczowego.
  • Title jest widoczny zarówno dla odwiedzających, jak i dla robotów, które wykorzystują go do tworzenia snippetów (a od ich atrakcyjności zależy w dużej mierze ilość przejść ze strony z wynikami wyszukiwania), w związku z czym tytuł powinien być jak najbardziej czytelny i jasny.
  • W znaczniku Title nie powinno się używać cudzysłowów, gdyż mogą powodować trudności w procesie indeksacji.
  • Najistotniejsza cecha dobrego tytułu to jego unikalność. Co więcej, tagi Title powinny być unikalne na każdej stronie serwisu. Nie jest rzadkością, że różne strony z unikalną treścią, lecz o takim samym tytule wypadają z indeksu. To samo zresztą odnosi się również do znaczników Keywords i Description. Jeśli na serwisie jest niewiele stron, można z powodzeniem edytować te znaczniki ręcznie, jeśli zaś serwis ma ich tysiące, (zwykle są to strony z towarami), unikalne tagi można dla nich stworzyć za pomocą systemu CMS.
Zasady formatowania treści pod kątem pozycjonowania

  • Nagłówki hierarchiczne, od H1 do H6, należy używać i zapełniać rozsądnie, pamiętając, że najważniejszy nagłówek H1 można zastosować tylko raz. Im bardziej logiczna jest struktura dokumentu, tym lepiej jest ona odbierana przez wyszukiwarkę.
  • Keywords - choć formalnie objętość tego znacznika jest nieograniczona, należy wpisywać do niego wyłącznie pojawiające się na stronie słowa kluczowe, najlepiej w ilości nie przekraczającej dziesięciu.
  • Description - krótki opis strony zawierający główne zapytanie, na które pozycjonowana jest strona. Tekst powinien być odpowiedni dla snippetu, przyciągać uwagę, nieść maksimum informacji o zawartości strony i zachęcać do kliknięcia.
  • Słowa kluczowe można wydzielić znacznikami semantycznymi, na przykład kursywą (em) czy pogrubieniem (strong)
  • Obrazy i ilustracje należy podpisywać z użyciem kluczowych słów w znacznikach Alt i Title - pomoże to zwiększyć zgodność strony z zapytaniem, a także wprowadzić te obrazy do wyników wyszukiwania.
  • Znaczniki powinny być otwierane i zamykane poprawnie. W systemie Rekomendacji SeoPilot.pl sprawdza, czy znaczniki te są przypisane dla pozycjonowanej strony i czy została w nich zawarta fraza kluczowa.



Szybkość pracy, niezawodność i ustawienia serwera

Temat ten rozwiniemy w kolejnych numerach biuletynu SeoKurier.

Brak obcych treści

Wyszukiwarki dopuszczają integrowanie do strony filmików np. z Youtube, natomiast zabraniają tzw. “hotlinkingu” obrazów z innych serwisów. Wszystkie materiały powinny znajdować się na tej samej domenie, co serwis. Co więcej, wyszukiwarki z łatwością sprawdzają, czy dany obraz jest jedynie kopią, czy też oryginalnym materiałem.

Zgłoszenie strony do katalogu DMOZ

Obecność strony w tym katalogu pozytywnie wpływa na pozycjonowanie.


Odpowiedzi na Wasze pytania

Poniżej umieszczamy odpowiedzi na pytania, które przysyłają do nas Użytkownicy. Was również zapraszamy do zadawania pytań - piszcie na marketing@seopilot.pl albo wypełnijcie na dole strony pole komentarza.

“W jaki sposób przyspieszyć indeksowanie grafiki? Mam stronę z tapetami i nowo dodane grafiki w google images pojawiają się po kilku, kilkunastu dniach.”
Indeksowaniem grafiki zajmuje się bot Googlebot-Image. Należy przede wszystkim pamiętać, że bot ten rozpoznaje i indentyfikuje grafikę po tekście, opisach itd. Dlatego też, aby grafika została dobrze zaindeksowana, należy pamiętać o trafnych, pełnych opisach w atrybutach ALT, Title dla obrazka, tekstach zakotwiczenia (ankorach) jeśli obrazek jest linkiem, nazwach pliku.

Te wszystkie dane tekstowe pozwolą robotowi wyszukiwarki zaindeksować obrazek, a następnie wyświetlać go w wynikach dla odpowiednich zapytań.


“Czy dodawanie strony do katalogów i precli w dzisiejszych czasach pomaga w pozycjonowaniu? Czy PR katalogu ma tutaj znaczenie?”
Wpisanie strony do katalogów pomaga w pozycjonowaniu, z całą pewnością jednak nie wpływa to na wzrost pozycji w takim stopniu, jak miało to miejsce jeszcze nie tak dawno temu. Związane jest to z tym, że obecnie Google przy tworzeniu swoich algorytmów budowy rankingów bierze pod uwagę o wiele więcej wskaźników, niż wcześniej. Rejestrując serwis do katalogów, warto zadbać, aby były to tematyczne katalogi wysokiej jakości o wysokim PR - w tym przypadku liczy się jakość, a nie ilość wpisów! Dlatego też, warto również spróbować dodać stronę do katalogu DMOZ.





SeoPilot.pl ponownie wspiera największe wydarzenie SEO w Polsce - Search Marketing Day 2013!

Na SMD będzie można wysłuchać między innymi wykładu naszej inwestor, Mariny Khaustovej, która opowie uczestnikom konferencji o trendach i nowościach SEO w Europie Wschodniej i Azji.

Chcesz pogłebić swoją wiedzę z zakresu SEO? Weź udział w naszym konkursie, w którym możesz wygrać wejściówkę na konferencję SMD albo jedną z trzech rocznych prenumerat magazynu Marketer+.


  • Udostępnij:
Tweetnij

Zapisz się do newslettera

E-mail
Zapisz

Zobacz także

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt wg ustawień przeglądarki. Ok