Drodzy Użytkownicy!
Mirosław Małyniak, |
Wygodny dla mobilnych Użytkowników? Co to znaczy? W dzisiejszym SeoKurierze określimy ogólne wymagania Google dotyczące mobilnego usability witryn, opiszemy zasady działania nowego algorytmu tworzenia wyników, a także opowiemy, jak sprawdzić, czy nasz serwis jest gotowy do przyjęcia mobilnych Użytkowników. Badania, dokonywane przez Gemius S.A. i Ranking.pl, dowodzą, że w 2014 r. urządzenia mobilne odpowiadały za ponad 10% wszystkich otworzeń stron internetowych w Polsce. Wartość ta w ciągu roku wzrosła ponad dwukrotnie - jeszcze w 2013 r. smartfony i tablety generowały łącznie jedynie 4,7%. Jednocześnie jednak tylko nieco ponad połowa (53%) firm deklaruje, że ich strona spełnia zasady mobile friendly. Co niepokojące, około 30% ankietowanych osób nie była w stanie stwierdzić, czy ich strona jest responsywna. Co sprawia, że serwis jest niewygodny dla mobilnych użytkowników? Specjaliści Google wymieniają szereg częstych błędów, uniemożliwiających określenie witryny jako przyjaznej dla tabletów i smartfonów:
W związku z tym można również określić, jakie elementy usability powinny posiadać strony internetowe, aby zapewnić wygodę użytkowania dla mobilnych Internautów:
O tematyce adaptacji serwisów do wymagań urządzeń mobilnych powinny pomyśleć (a właściwie, już zacząć aktywne działania) osoby, będące właścicielami mediów elektronicznych, blogów, witryn komercyjnych (sklepy internetowe, strony korporacyjne, itp.), serwisy zajmujące się dostarczaniem rozrywki (np. demotywatory). Właśnie tego rodzaju zasoby mają znacznie wyższą od średniej ilość odsłon z urządzeń mobilnych, codziennie “zbierają” duży ruch właśnie dzięki Użytkownikom, którzy czytają nowości, ogladają wideo, lub wybierają usługi będąc “na nogach”. O metodach adaptacji witryn dla urządzeń mobilnych opowiemy w jednym z kolejnych numerów SeoKuriera. Cechy szczególne algorytmu mobile - friendly Przede wszystkim należy zauważyć, że algorytm mobile - friendly, uruchomiony przez przez Google 21 kwietnia, wpływa jedynie na rezultaty mobilnego wyszukiwania w Google (ogólne i mobilne wyniki nie są już takie same) i dotyczy wyłącznie smartfonów. Ocenie podlega mobilne usability każdej podstrony z osobna, a nie serwisu w całości. W ten sposób, optymizując część podstron, już jest szansa na wyniesienie korzyści z tego algorytmu. Ponadto, wedle zapewnień przedstawicieli Google, pełne ustawienie algorytmu może zająć kilka, lub nawet kilkanaście tygodni, w związku z czym webmasterzy nadal mają czas, aby zmodyfikować swoje serwisy. Zasada stosowania algorytmu nie jest sztywna, co oznacza, że możliwe są wyjątki, gdy “klasyczne” wersje witryn są pokazywane wyżej, niż mobilne. Takie wypadki najczęstsze są w przypadku wyszukiwania stron firm lub brandów (niemobilna strona firmowa będzie miała priorytet nad innymi), a także w przypadku wysokiej relewantności treści (znaczenie optymalizacji i jakości treści pozostaje znaczne również w mobilnym wyszukiwaniu). Według prognoz Google, efekt aktualizacji będzie dość znaczny i będzie miał wpływ na ponad 11% ogólnej ilości mobilnych zapytań. Ciekawostką jest fakt, że jednym z elementów budowania wyników mobilnych jest również obecność aplikacji mobilnej dla serwisu, pod warunkiem, że zostało ono zaindeksowane przez robota Google, a Użytkownik już je zainstalował, a przy tym jest zalogowany na w systemie Google. Ta funkcjonalność jest na razie dostępna dla platformy Android. Dzięki niej, w wynikach wyszukiwania można będzie odnaleść link do aplikacji i otworzyć ją, nie przechodząc w ogóle na ogólną witrynę. Instrumenty dla analizy serwisu Dla wygody webmasterów Google opracował szereg aplikacji, które za pomocą jednego kliknięcia umożliwiają określenie, czy witryny odpowiadają wymaganiom nowego algorytmu. Pierwszy z nich, Mobile-Friendly Test, pozwala określić, jak widzi podstrony serwisu robot wyszukiwarki. Test test pomoże wykryć błędy i niepoprawny obraz strony, jeśli niektóre ustawienia pliku Robots.txt są zablokowane dla dostępu robota. Z punktu widzenia pozycjonowania mobilnego ten raport ma największe znaczenie. Mobile - friendly test pokazuje stronę tak, jak widzi ją robot Google Drugi instrument - PageSpeed Insights - pokazuje konkretną podstronę tak, jak wyświetla się ona na ekranie smartfona Internauty. Oprócz tego, instrument ten sprawdza szybkość ładowania się strony i daje podstawowe zalecenia techniczne. Page Speed Insights pokazuje podstronę tak, jak widzą ją Użytkownicy Śledzenie ruchu Ruch na stronie, z wyszczególnieniem typu narzędzi, można śledzić za pomocą wielu narzędzi, z ktorych najpopularniejszym pozostaje oczywiście Google Webmaster Tools. Właśnie to narzędzie przeszło w ostatnim okresie znaczne zmiany, dzięki którym można znacznie dokładniej analizować ruch z wyszukiwarek, z wyszczególnieniem rodzaju ruchu. Podsumowanie Nowy algorytm Google zachęcił webmasterów z całego świata do aktywnego działania w zakresie mobilnej optymalizacji swoich witryn, aby nie stracić ogromnej rzeszy Internautów z systemów Android i iOS. Nawet jeśli nie oczekujecie, że na waszej stronie pojawią się mobilni Użytkownicy (lub ilość mobilnego ruchu jest mała), warto zatroszczyć się o komfortowe współdziałanie witryny z tego rodzaju urządzeniami, gdyż jest to swoista inwestycja w przyszłość, ponieważ ilość ruchu mobilnego rośnie i wszystkie prognozy specjalistów mówią, że jest to stały trend.. Ponadto, nie wszyscy Użytkownicy przechodzą do was z wyszukiwarki - należy wziąć pod uwagę, że np. część bezpośrednich przejść na serwis może mieć miejsce z tabletów i smartfonów. Jednocześnie zapraszamy Was do lektury kolejnych SeoKurierów, w których będziemy kontynuować temat zmian w algorytmie Google i sposobie pozycjonowania mobilnych wersji serwisów. |
Nowości w systemie |
W SeoPilot cały czas staramy się ulepszać nasze usługi. Jeśli masz uwagi lub propozycje dotyczące pracy w systemie czekamy na Twoje propozycje - support@seopilot.pl |
Plugin SeoPilot wśród oficjalnych dodatków Wordpress Z przyjemnością informujemy, że nasz plugin jest obecnie dostępny bezpośrednio na stronie Wordpressa. Prezentujemy Wam naszą nową funkcjonalność - monitoring pozycji w wyszukiwarce Bing, drugiej co do popularności w Polsce Sprawdź swoje rezultaty w Yahoo! Dla wszystkich naszych Użytkowników publikujemy nową funkcjonalność - monitoring pozycji w jednym z głównych konkurentów Google - wyszukiwarce Yahoo! |