Pozycjonowanie, choć dosyć drogie, wciąż uważane jest za najtańszą formę promocji w sieci. Jest tak dlatego, że jako jedyne całkowicie opiera się na realizacji celów długofalowych i nie jest przeznaczone do działań doraźnych na zasadzie tu i teraz. Myśląc o SEO, pierwsze co przychodzi do głowy, to pozycjonowanie strony głównej. Ale czy tylko w nią jedną warto inwestować?
Droga wyboru stron do pozycjonowania jest prosta - należy ułatwić użytkownikowi pojawienie na tych stronach, które zdaniem właściciela są najcenniejsze i prowadzą do realizacji jego celów. A więc nie tylko strona główna jest istotna, ponieważ...
Strona główna = brama
Znakomita część stron internetowych główną stronę traktuje jak bramę wejścia do świata ich firmy. To ona ma przyciągnąć, skupiać uwagę i zapraszać do przejścia dalej w miejsce, gdzie umieszczona jest np. oferta.
Dla użytkownika pozyskanego z wyszukiwarki jest to jednak droga okrężna. Mając do dyspozycji takie narzędzie, jakim jest SEO warto dystans skracać. Zasada jest prostsza – im mniejsza ilość kliknięć jest konieczna dla uzyskania konkretnej oferty, tym większa szansa konwersji, rozumianej zarówno jako faktyczna sprzedaż, jak i dotarcie pożądanej informacji do potencjalnie zainteresowanej osoby. Z perspektywy firmy nie pozostanie bez wpływu na jej budżet – dobrze wybrana strona docelowa pozwala zdecydowanie obniżyć koszta reklamy w wyszukiwarce.
Czy każdą stronę z ofertą trzeba pozycjonować?
Otóż nie, nie każdą. Są firmy, które mają dziesiątki, a nawet setki rotujących się produktów w ofercie. Mechanizm pozycjonowania na takich stronach przynosiłby tylko więcej szkody, niż pożytku. Jeśli mamy do czynienia z bardzo bogatą ofertą produktów lub ciągle dochodzącymi nowymi artykułami w portalu, dobrym rozwiązaniem jest pozycjonowanie stron kategorii.
Rozważając podstrony do pozycjonowania, warto wziąć pod uwagę też fakt, że ten proces trwa co najmniej kilka tygodni, a często kilka miesięcy, a niekiedy nawet lat. Dlatego strony, które pojawiają się i znikają, nie są warte zachodu w kontekście SEO.
Klienci pomagają
Jeśli strona internetowa jest dobrze zoptymalizowana, produkty na niej się znajdujące popularne, Google "samo zauważy" wartość strony i dzięki rekomendacjom i linkowaniem przez klientów nagrodzi ją dodatkowym podwyższeniem pozycji w wyszukiwarce.
Warto jednak pamiętać, że SEO to proces ciągły, który nigdy się nie kończy. To, że dziś strona znajduje się na miejscu x, nie oznacza wcale, że jutro też tam będzie. Warto więc być cały czas czujnym i codziennie walczyć o to, aby jak najwięcej podstron było obecnych na dobrych miejscach w wynikach wyszukiwania.
|