Dlaczego usability jest ważne?
W przypadku prowadzenia sklepu internetowego niezmiernie istotne jest przeprowadzenie optymalizacji strony pod kątem pozycjonowania, o czym pisaliśmy w jednym z poprzednich wydań SeoKuriera. W żadnym wypadku nie można jednak zapominać o wygodzie użytkowników - usability serwisu. Często to właśnie ten element decyduje o sukcesie sklepu. Wystarczy przypomnieć swoje własne doświadczenia: z pewnością niejednokrotnie rezygnowałeś z usług sklepu internetowego z powodu skomplikowanego procesu zakupu lub skomplikowanego katalogu. Kupujący nie powinien schodzić z torów konwersji ani spotykać na swojej drodze przeszkód, które zahamują proces zakupu.
Design
Serwis może być ładny i nowoczesny, ale przy tym zupełnie niewygodny. W kontekście sklepów internetowych w pierwszej kolejności należy zaznaczyć, że serwis przede wszystkim powinien być zbudowany racjonalnie. Na przykład błędem będzie rozmieszczenie dużej grafiki, nie niosącej konkretnego przekazu. Najistotniejsza z punktu widzenia usability przestrzeń, którą odwiedzający widzi od razu, bez przewijania strony w dół, powinna zawierać te informacje, które są przydatne dla klienta i będą motywować go do dokonania zakupu. Niezłym rozwiązaniem jest umieszczenie tam informacji o zniżkach, “hitach sprzedaży”, nowościach i innych, mogących zainteresować kupującego.
Chcesz zarobić na swojej stronie internetowej? Dowiedz się jak to zrobić!
Zapisz się na bezpłatne szkolenie on-line, na którym podpowiemy, w jaki sposób możesz w prosty sposób zarobić na swojej stronie internetowej. Webinarium odbędzie się już 28 listopada o godz. 14:00. Zapisz się »
Organizacja katalogu towarów
Katalog towarów to właściwie najistotniejsza część sklepu, dlatego powinien być on utworzony bezbłędnie. Po pierwsze, należy poświęcić dla niego najważniejsze miejsce na stronie, tak, aby od razu rzucał się w oczy. Po drugie, jego struktura powinna być logiczna. Jeśli na przykład sprzedajesz akcesoria komputerowe, to klawiatury powinny znajdować się w oddzielnym, tematycznym dziale - innym niż (na przykład) płyty główne czy systemy chłodzenia.
Często jest tak, że trudno jest zorganizować dokładną strukturę katalogu, ponieważ zaklasyfikowanie niektórych towarów może sprawiać trudności. Trzeba jednak wystrzegać się ogromnej ilości towarów w jednej kategorii, podczas gdy w innej znajdują się dwie - trzy pozycje. Katalog powinien być zbalansowany, gdyż jego najważniejsze zadanie to pomoc odwiedzającym w zorientowaniu się w asortymencie.
Jak naprowadzić klienta na towar, który jest mu potrzebny? Dla tego celu można wykorzystać zaawansowane wyszukiwanie z uwzględnieniem parametrów towarów. Taki model katalogu jest dosyć prosty w organizacji, ale wymaga dokładnego zapełnienia wszystkich kart produktów. Na podstawie tych danych należy również budować system porównywania towarów, który w niektórych kategoriach jest po prostu konieczny (taki system wyszukiwania może jednak okazać się zbędny, jeśli asortyment Twojego sklepu to zaledwie 50 - 100 towarów).
Operacje z koszykiem
Koszyk to jeden z głównych elementów Twojego sklepu. Wystarczy jeden błąd, żeby wszystkie wysiłki poszły na marne. Jedna z najważniejszych kwestii: nie powinien się on otwierać w nowym oknie, gdyż jest nie tylko niewygodne, lecz także przeglądarka klienta może po prostu zablokować te okna. Optymalne położenie koszyka na stronie to takie miejsce, które widoczne jest bez przewijania w dół. Uważa się, że najlepiej umieścić go w górnej częsci strony w widocznym miejscu.
Skoro już wiemy, gdzie umieścić nasz koszyk, warto zastanowić się także, jak powinien on wyglądać. Przede wszystkim klient nie powinien mieć wątpliwości, że to, na co patrzy to właśnie koszyk ;) Nie powinien on być przeładowany informacjami. Wystarczy, aby klient ciągle widział na jaką sumę i ile towarów zostało dodane do koszyka i miał możliwość przejścia do złożenia zamówienia.
W celu zapewnienia wygody kupujących można zadbać, aby więcej informacji wyświetlało się po najechaniu kursorem myszki na koszyk.
Ikona dodania towaru do koszyka powinna być dobrze widoczna na kartach produktów i nie powinna się z niczym odwiedzającemu mylić i działać powinna zgodnie z zasadą jednego kliknięcia.
Przy otwarciu koszyka na oddzielnej stronie użytkownik powinien widzieć wszystkie niezbędne informacje o towarach (nazwa, małe zdjęcie, krótka charakterystyka). Jeszcze jeden ważny aspekt to możliwość redagowania spisu dodanych twarów.
br>
Złożenie zamówienia
Mogłoby się wydawać, że skoro towar został dodany do koszyka, to została już tylko czysta formalność, czyli zakup. Jednakże to właśnie na tym etapie wielu klientów rezygnuje z zakupu. Trzeba zadbać o to, aby zakup przebiegał bez zakłóceń, póki klient się nie rozmyślił. W związku z tym nie warto prosić klientów o podanie dużej ilości danych, gdyż obniża to poziom ich zaufania do nas i odstrasza od kontynuowania zakupu. Niektórzy właściciele sklepów internetowych do zamówień dołączają swoje ankiety, w celu uzyskania analitycznych informacji, co tylko irytuje kupujących i obniża szanse na pozytywny rezultat transakcji.
Jeszcze gorzej, jeśli klient na finalnej prostej proszony jest o dokonanie rejestracji z podaniem adresu e-mail, captchą i innymi działaniami. Tutaj można się pokusić o porównanie z zakupami offline - czy będziesz chciał dokonać zakupu, jeśli aby otrzymać towar, będziesz proszony o przedstawienie paszportu?
Dane kontaktowe i informacje o dostawie
Gdyby osoba odwiedzająca sklep internetowy zapoznawała się z katalogiem, wybierała towar i następnie go zamawiała, wszystko byłoby dosyć proste. Jak jednak pokazują statystyki, ludzie w pierwszej kolejności wchodzą na podstronę z kontaktami i informacjami o dostawie. Robią to nie tylko po to, aby uzyskać konkretne informacje, lecz także aby ocenić cały serwis. Te podstrony są niezwykle istotne dla utrwalenia zaufania klienta do naszego sklepu. Należy zwrócić uwagę, aby podawane informacje (na przykład na temat darmowej dostawy) były zgodne na wszystkich podstronach. Dzięki temu unikniesz spadku zaufania do serwisu i w konsekwencji odejścia klienta.
Testowanie
Cała praca pozycjonera i specjalisty od usability może okazać się daremna, jeśli nie zostanie przeprowadzony test działania serwisu. Czasem trudno jest przewidzieć wszystkie drobiazgi, a przecież nawet najmniejszy błąd może okazać się przyczyną porażki i pozbawić sklep oczekiwanych zysków.
Przeprowadzenie testu sklepu internetowego wcale nie jest trudne. W tym celu, po pierwsze, należy wybrać grupę testerów, najlepiej spośród grupy docelowej, na którą liczycie.
Celem testowania jest wyłowienie kłopotliwych punktów:
- w nawigacji po katalogu i wyborze towaru;
- przy realizacji zamówienia;
- podczas opłaty;
- podczas wyszukiwania towarów lub innych informacji.
W ramach testu należy postawić przed testującymi określone zadania, na przykład wybór lodówki, opłata i zamówienie dostawy. Następnie dokładnie trzeba przeanalizować wszystkie kroki “kupującego”. Możesz w tym celu wykorzystać na przykład zdalny pulpit. Zapisuj wszystkie komentarze o niejasnościach i irytujących momentach, po czym postaraj się usunąć wszystkie przeszkody na drodze do konwersji, co może wymagać sprawdzenia funkcjonalności elementów sklepu. Obowiązkowo należy również na bieżąco korzystać z danych, jakie można uzyskać z Google Analytics.
Wnioski
Usability to niezwykle istotny parametr nie tylko sklepu internetowego, lecz dowolnej witryny. Nie można go zaniedbać podczas optymalizowania serwisu. Nawet maleńki błąd może spowodować, że nasz potencjalny klient przejdzie na stronę konkurentów, gdzie proces zakupu przechodzi jak po maśle. Optymalizuj stronę tak, aby na drodze do zakupu nie było żadnych przeszkód.
Badania wskazują, że po gruntownym doszlifowaniu usability sprzedaż może wzrosnąć dwu-, a nawet trzykrotnie. Są nawet badania wskazujące, że zmiana koloru jednego buttonu zwiększyła konwersję o 21 procent. Zastanów się, ile tracisz z powodu prostych do usunięcia błędów i niedogodności w procesie zakupu. Twoi klienci powinni kupować towar, a nie zastanawiać się jak to zrobić!
|