Home > SeoKurier > #10

Zacznijmy od hostingu

SeoKurier #10 | 03.12.2013

Witajcie!

Na pewno każdy z Was, niezależnie czy posiada już projekt w naszym systemie, czy dopiero się przymierza do jego założenia, stał przed wyborem firmy hostingowej i rozważał jakiemu serwerowi powierzyć chronienie plików swojego serwisu. Problem wyboru występuje zawsze, niezależnie od tego, co jest jego przedmiotem. Inną kwestią jest to, czy na pewno wiemy jakimi kryteriami się kierować przy wyborze? Dlaczego wybór odpowiedniego hostingu ma takie znaczenie? I jak wybór ten może wpłynąć na pozycjonowanie?

Dzisiaj pomogę wam odpowiedzieć na te pytania, abyście w przyszłości nie żałowali potem podjętej decyzji ;)

Agata Jagiełło
Specjalista ds. Obsługi Klienta

Znaczenie hostingu

Na szczęście dzisiejszy zakres usług hostingowych świadczonych przez ich dostawców nie wymaga od nas wiedzy profesjonalnych webmasterów. Wszystko to, co jest niezbędne do umieszczenia danych na serwerach lub ich przeniesienia wykonają za nas firmy hostingowe. I nie ma w tym nic złego, ani wstydliwego: nie musisz wiedzieć jak naprawić telewizor, aby oglądać programy tv - lub nawet żeby je prowadzić;) Warto zatem skupić swoją uwagę i siły na innych istotnych kwestiach związanych z danym zagadnieniem. Czy wiesz, że wybór odpowiedniego serwera ma znaczenie dla konwersji ze strony, szybkości jej ładowania. Wybór odpowiedniego miejsca dla przechowywania danych strony ma również niemały wpływ na pozycjonowanie. Przed rozpoczęciem zdobywania linków, należy upewnić się, że wszystkie parametry techniczne i ustawienia strony spełniają wymagania i preferencje wyszukiwarki, a zacząć należy od podstaw.

         

Podstawa: hosting i ustawienia serwera

Zdecydowana większość stron firmowych, stron-wizytówek czy małych sklepów internetowych znajduje się na wirtualnych hostingach, co oznacza, że na jednym serwerze, który znajduje się w centrum danych dostawcy hostingu, działa od razu kilka stron. Przy stosunkowo niewielkiej ilości odwiedzin (dokładne dane można znaleźć u dostawcy hostingu) serwis działa bez zarzutu, szybko ładując wszystkie strony, wybrane przez internautów lub roboty wyszukiwarek. Jednakże po przekroczeniu limitu, który określany jest na podstawie mocy obliczeniowej serwera jest on przydzielony dla kilku (a nawet kilkunastu) stron, serwis zaczyna znacząco “zwalniać”, aż w końcu strony przestają się ładować. Tracimy wtedy nie tylko część odbiorców, ale również stwarza to problemy z indeksowaniem serwisu - roboty wyszukiwarek nie będą w stanie uzyskać normalnego dostępu do strony. Najlepiej jest wcześniej zapobiegać takiej sytuacji i rozpocząć pracę na serwerze dedykowanym. Owszem, będzie to rozwiązanie droższe, ale za to strona będzie działać znacznie szybciej i “wytrzyma” większe obciążenie. A przecież dążymy do tego, aby odwiedzalność naszego serwisu była jak największa. Aby sprawdzić czas odpowiedzi serwera można się posłużyć różnego rodzaju serwisami, jak na przykład Webó Pulsar. Przewidzieć na ile strona będzie odporna na przeładowania, można przy pomocy narzędzi takich jak Load Impact i Load Storm

Oferta specjalna dla użytkowników SeoPilot.pl

Pełny zestaw usług wysokiej jakości przy zachowaniu niskich cen znajdziecie na stronie FC.PL. W ofercie serwery i profesjonalny hosting w przystępnej cenie, a także domeny i konta www reseller. Warto korzystać ze sprawdzonych rozwiązań :-)

         

Tylko w FC.pl dla klientów SeoPilot.pl po wpisaniu kodu zniżkowego „SeoPilot.pl”, gwarantowana zniżka 50% od cen podanych na stronie (również tych promocyjnych – promocje łączą się :-) ). Instrukcja zakładania konta ze zniżką dostępna jest na stronie FC.pl.

Przekonaj się>>

Jeżeli zdecydujemy się przenieść nasz serwis

Przy wyborze firmy hostingowej warto zwrócić uwagę między innymi na to, jak długo znajduje się ona na rynku oraz czy udostępniona jest informacja o centrum-danych. Awarie i niespodziewane przypadki siły wyższej, niestety, zdarzają się wszystkim, ale zwróć uwagę: jeśli taka sytuacja ma miejsce raz na trzy lata - to jest do przyjęcia, natomiast, jeśli jest to raz na trzy miesiące - to absolutnie nie. Nawiasem mówiąc, serwis internetowy zawsze można przenieść na inny serwer, jest to dość prosta procedura. Niestety, jest to możliwe tylko jeżeli obecny host jest sprawny, czyli dopiero po rozwiązywaniu problemów na serwerach.

Do wyboru mamy następujące typy hostingu:

  • Wirtualny, o którym wspominaliśmy już na początku – Maksymalna liczba odwiedzających, którzy mogą bez przeszkód korzystać ze strony, zależy od wielu parametrów. W pierwszej kolejności wpływa na to CMS. Koniecznie pamiętaj, aby przed uruchomieniem dużej kampanii reklamowej sprawdzić dokładnie waszą stronę (można przy pomocy wspomnianych wyżej narzędzi). Nie chcemy przecież, aby nasza strona “padła” pod napływem fali Internautów, co na pewno nie spodobałoby się potencjalnym klientom.
  • Dedykowany serwer wirtualny – różni się od serwera wirtualnego tym, że obsługuje on nie tysiące serwisów internetowych, a dosłownie kilka. Pozwala to na zwiększenie liczby odbiorców, a przy tym jest to tańsze rozwiązanie niż serwer dedykowany. Ponadto, w przeciwieństwie do wirtualnego- jest możliwość pełnej kontroli ustawień i oprogramowania serwera.
  • Dedykowany serwer (dedicated) – to prawdziwy serwer fizyczny (potężny komputer), znajdujący się w centrum danych dostawcy usług hostingowych. Idealny dla poważnych projektów.
  • Cloud hosting (Cloud Computing) - czyli serwer w chmurze. Najnowsze rozwiązanie, które sprawdzi się w przypadku projektów o “umiarkowanej” odwiedzalności - dla facebook.com się nie nadaje, jednak spokojnie można mu powierzyć stosunkowo duże serwisy. Główną zaletą tego serwera jest jednak to, że płaci się tylko za wykorzystaną moc i przy tym nie musimy się obawiać, że nasz serwer padnie pod wpływem napływu Internautów. Zatem, jeśli odwiedziło Cię tylko 10 użytkowników - zapłacisz minimum, jeśli było ich 10000 – więcej (w zależności od taryfy konkretnej firmy hostingowej). Mimo, że na razie ten typ hostingu nie cieszy się jeszcze dużą popularnością, wydaje się on mieć obiecujące perspektywy, jeśli chodzi o projekty z okresowo dużymi odwiedzinami.
         

“Wyprowadzamy” się na nowy serwer - krok po kroku

Przeniesienie serwisu z jednego hostingu na inny, najlepiej jest przeprowadzić zgodnie z instrukcją, umieszczoną na stronie nowego usługodawcy. W przypadku, gdy nie ma takiej instrukcji, powinniście porządnie przemyśleć, czy jesteście zdecydowani na współpracę z akurat tą firmą. Zazwyczaj taka procedura przebiega w następującej kolejności:

  • Stwórzcie kopię zapasową wszystkich plików i całej bazy danych serwisu.
  • Stwórzcie konto na nowym hostingu, skopiujcie katalogi i pliki źródłowe, stwórzcie bazy danych, jeśli to potrzebne, sprawdźcie ścieżki dostępu do plików.
  • Jeśli korzystaliście z poczty elektronicznej, stwórzcie konta na pocztowym serwerze nowego usługodawcy.
  • Jeśli posiadacie dostęp do modyfikacji rekordów NS domeny poprzez panel sterowania rejestratora domeny, zmieńcie dane na aktualne dla nowego hosta. Dane te powinny być podane w instrukcji. Jeśli zarządzaliście domeną przez panel hosta, to zazwyczaj można te zmiany wprowadzić tam. Natomiast, w przypadku, kiedy rejestrowaliście domenę przez hosta, ale nie możecie zmienić danych NS samodzielnie, zwróćcie się do obsługi technicznej serwisu. Rekord NS zawiera informacje o adresach serwerów nazw, które obsługują domenę. Dzięki uzupełnieniu tych rekordów możliwe jest utrzymywanie subdomen na zewnętrznych serwerach.
  • Jeszcze raz sprawdźcie, czy serwis funkcjonuje normalnie. Zwróćcie szczególną uwagę na takie momenty jak wysyłanie wiadomości ze strony (uzupełnienie pól, “koszyki” i temu podobne), pracę z plikami (na przykład ładowanie grafiki do CMS) i pracę domen trzeciego i dalszych poziomów (jeśli je posiadacie).
  • Ponownie zróbcie kopię strony, tym razem z nowego hostingu.

Zapamiętaj! Kluczowymi momentami przenosin są zmiana rekordów NS na nowe oraz zachowanie kontroli nad domeną po wyłączeniu konta u poprzedniej firmy hostingującej.

Odpowiedzi na Wasze pytania
Poniżej umieszczamy odpowiedzi na pytania, które przysyłają do nas Użytkownicy. Was również zapraszamy do zadawania pytań - piszcie na marketing@seopilot.pl

Jak ustawić optymalizację dla słów rękawice oraz rękawiczki? Niby to samo, a jednak nie.

Rzeczywiście, dla wyszukiwarki Google fraza kluczowa “rękawice” jest zupełnie niezależna od frazy “rękawiczki”, w związku dla obu tych fraz należy przeprowadzić oddzielnie proces optymalizacji, można także pomyśleć o pozycjonowaniu oddzielnych podstron pod te frazy kluczowe. Dla sprawdzenia optymalizacji najlepiej skorzystać z naszej funkcji rekomendacji.

Osobną jednak kwestią jest celowość pozycjonowania podobnych fraz kluczowych. Są to bardzo ogólne frazy wysokokonkurencyjne. Można z nich uzyskać dość wysoki ruch, który jednak najprawdopodobniej będzie bardzo mało konwertowalny. Zdecydowanie skuteczniejsze z punktu widzenia uzyskania końcowego rezultatu będzie pozycjonowanie fraz bardziej szczegółowych w zależności od asortymentu, na przykład:

  • dla sklepu medycznego - “rękawiczki lateksowe”
  • dla sklepu sportowego - “rękawice bokserskie”
  • dla sklepu z odzieżą - “rękawiczki dziecięce”, “rękawiczki skórzane”, “rękawiczki dla mężczyzny” itp.

Taki sposób pozycjonowania ma także tę zaletę, że możemy pozycjonować konkretną stronę z towarami faktycznie odpowiadającymi pozycjonowanemu przez nas zapytaniu.

Dla fraz globalnych zależnie od lokalizacji Google wyrzuca różne wyniki. Jak temu zaradzić?

Faktycznie, Google obecnie stara się maksymalnie dużo fraz geolokalizować, w związku z czym wyniki wyszukiwania są modyfikowane w zależności od fizycznej lokalizacji Internauty, sprawdzanej za pomocą sprawdzenia IP użytkownika.

Jest to polityka Google, którą ogólnie należy ocenić pozytywnie, bowiem pozwala uzyskać w większości wypadków bardziej relewantne wyniki. Tak naprawdę jest to także zmiana pozytywna dla pozycjonerów. Osoby prowadzące biznes regionalny mogą bowiem skutecznie promować swój biznes w Google konkurując jedynie z osobami z ich terenu - nie ma problemu, że np. osoba prowadząca pizzerię w Krakowie musi rywalizować o miejsce w Google z właścicielem pizzerii w Szczecinie. W Systemie SeoPilot.pl istnieje funkcja “lokalizacja” - która wpływa na regionalizację pozycjonowania, zalecamy ją stosować dla wszystkich działających regionalnie serwisów.

W tym wypadku jeszcze większe znaczenie gra odpowiedni wybór fraz kluczowych dla pozycjonowania - należy zastanowić się, czy nasz serwis jest regionalny, czy też działa ogólnopolsko, i odpowiednio wybrać frazy kluczowe.


  • Udostępnij:
Tweetnij

Zapisz się do newslettera

E-mail
Zapisz

Zobacz także

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt wg ustawień przeglądarki. Ok