17 listopada w Krakowie będzie miała miejsce już 7 edycja konferencji SEMKRK. SEMKRK to krakowskie cykliczne spotkania dotyczące branży SEM i SEO, które szkoda przepuścić. Z dumą dołączyliśmy do partnerów danego wydarzenia. W najnowszym wydaniu SeoKuriera gorąco zachęcamy do zapoznania się materiałem, przygotowanym we współpracy ze Sławomirem Czajkowskim, właścicielem Agencji Kampanie SEO i prelegentem nadchodzącej konferencji SEMKRK. Odpowiedział on na garść pytań dotyczących SEO, dzieląc się z Tobą swoim 10 letnim doświadczeniem w danej branży. Jest stale na bieżąco w kwestii nowości branżowych, prowadzi też szkolenia z zakresu SEM. Na konferencji SEMKRK ekspert będzie opowiadać o tym jak zwiększyć skuteczność optymalizacji strony internetowej i przyspieszyć efekty pracy bazując na realnych danych. |
Link building uważany jest za jeden z najważniejszych czynników rankingowych. Jak uważasz, jaki procent działań SEO powinien on stanowić?Odp. Link building jest jednym z najważniejszych filarów skutecznego pozycjonowania strony. Ilość czasu, którą na niego poświęcam jest zależna od wielu czynników, a pierwszym krokiem jest zawsze analiza aktualnego profilu linków klienta oraz konkurencji. Pozwala to:
Analiza pozwala nie tylko oszacować czas na realizację linkbuildingu, ale również wyznaczyć kierunek działań. Zazwyczaj w pierwszej fazie współpracy przywiązuję większą wagę do optymalizacji strony, aby mieć pewność, że kolejne działania będą maksymalnie efektywne. Z biegiem czasu przeznaczam coraz więcej czasu na linkowanie, szczególnie kiedy działania on-site wymagają nieco mniejszej uwagi. Ilość czasu, którą mogę przeznaczyć na link building, jest często determinowana przez budżet klienta. Należy również odseparować procent czasu od procentu budżetu, bo to dwie różne wartości. Łatwiej jest mówić o procencie budżetu, na który składa się również czas (w tym na analiza). Bazując na projektach, nad którymi pracuję osobiście oraz jako agencja Kampanie SEO szacuję, że link building stanowi średnio około 30% budżetu, co nie do końca oddaje ilość czasu.
Co to znaczy skuteczny link building?Spłycając do jednego zdania: skuteczny link building oznacza efektywne działania prowadzące do pozyskania wartościowych linków. Proces jest jednak bardziej skomplikowany. Osobiście zaczynam go od analizy uwzględniającej:
Następnie tworzę listę potencjalnych miejsc, które będą wartościowe. Na tym etapie, dla każdego url przypisuję dwie zmienne:
Oczywiście najoptymalniej rozpocząć od pozyskiwania linków łatwych i zarazem wartościowych. Proces jest skuteczny kiedy mamy wysoki współczynnik konwersji w realizacji zadania. Wysoka skuteczność ma zazwyczaj duże przełożenie na ranking. Co, tak naprawdę, składa się na działania SEO po ostatnich zmianach Google?Działania SEO można podzielić na 3 części:
W tej kwestii w ostatnim czasie zmieniło się niewiele. Można odnotować ukłon Google w stronę Al first, a także "ruchomą" wagę czynników rankingowych w odniesieniu do różnych fraz. W praktyce wygląda to w ten sposób, że każde słowo kluczowe może posiadać unikalny zestaw czynników rankingowych opartych o analizę satysfakcji użytkownika. Pracuje Pan w Agencji Kampanie SEO - na pewno zgłaszali się do Pana klienci, których strona była w jakiś sposób ukarana (np. filtr, spadek pozycji) przez Google. Jakie grzechy najczęściej popełniają obecnie webmasterzy i pozycjonerzy?Tak, wielu klientów zgłasza się z prośbą o audyt lub analizę ze względu na spadek ruchu lub pozycji w Google. Trzeba mieć świadomość, że spadek może, ale nie musi być spowodowany przez nałożenie kar/filtrów. Często jest wynikiem błędu lub niedopatrzenia. W wielu przypadkach można stosunkowo szybko odzyskać utracony ruch. Najczęściej spotykane powody spadków pozycji to wykrycie złośliwego oprogramowania w witrynie, zmiana struktury lub treści strony bez konsultacji pod kątem SEO, nieopłacenie domen lub serwerów, nieoptymalne przekierowania, zasoby blokowane przed crawlerem Google i wiele innych. Spotykam się również z przypadkami, kiedy spadek pozycji jest faktycznie spowodowany nałożeniem kary lub filtra. Wachlarz możliwości odnośnie kar jest dość duży a powodem jest złamanie regulaminu Google. Jest mnóstwo powodów, które powodują nakładanie kar. Co ciekawe, powodem mogą być zarówno czynniki on-site (odnoszące się również do treści strony) oraz off-site (przeważnie linki). Najczęściej popełniane błędy to przesycanie treści słowami kluczowymi i kupowanie mało wartościowych linków. W przypadku filtrów ręcznych istnieje możliwość sprawdzenia rodzaju i powodu kary w Google Serach Console. Uzyskanie podobnych informacji nie jest możliwe w przypadku nałożenia filtra algorytmicznego, gdzie diagnoza i plan kampanii naprawczej jest oparty o analizę. “Najczęściej spotykane powody spadków pozycji to wykrycie złośliwego oprogramowania w witrynie, zmiana struktury lub treści strony bez konsultacji pod kątem SEO, nieopłacenie domen lub serwerów, nieoptymalne przekierowania, zasoby blokowane przed crawlerem Google i wiele innych”. Dosyć drażliwy temat w relacjach agencja seo - klient to spadek pozycji. Czy spadek pozycji zawsze oznacza, że kampania SEO jest nieskuteczna?Skoki pozycji są naturalne, ponieważ Google testuje różne zestawy wyników dla wszystkich wyszukiwanych fraz. Chwilowy spadek o jedną czy dwie pozycje nie oznacza źle prowadzonej kampanii, natomiast drastyczne spadki są powodem do niepokoju, wymagają reakcji lub zmiany strategii. Co robić gdy "pozycje spadają"?Nie podejmować pochopnych decyzji. Zacząć od analizy, sprawdzić działanie strony, ewentualne komunikaty lub błędy w Google Search Console. Należy przeanalizować ostatnio realizowanych działania on-site, sprawdzić:
Należy zweryfikować również:
Jeżeli wszystko wydaje się w porządku sugerowałbym zgłoszenie się do specjalisty, który zrealizuje audyt i pomoże ocenić w czym jest problem. W razie czego zapraszam oczywiście do mnie. “Można odnotować ukłon Google w stronę AI first, a także "ruchomą" wagę czynników rankingowych w odniesieniu do różnych fraz. W praktyce wygląda to w ten sposób, że każde słowo kluczowe może posiadać unikalny zestaw czynników rankingowych opartych o analizę satysfakcji użytkownika”. |
Podsumowanie:Link building to proces skomplikowany, który stanowi nadal ważną część działań SEO. Aby przynosił efekt, należy jednak też zadbać o pozostałe - nie mniej ważne czynniki - jak optymalizacja strony. Tylko kompleksowe podejście jest kluczem do sukcesu, należy zadbać nie tylko o linki, ale też o czynniki on-site. W kwestii znaczenia czynników rankingowych, to ciężko jest jednoznacznie wskazać, które są najważniejsze i które wymagają najwięcej czas bądź budżetu. “Każde słowo kluczowe może posiadać unikalny zestaw czynników rankingowych opartych o analizę satysfakcji użytkownika”. Pewne jest to, że aby osiągnąć sukces w SEO należy spełnić szereg wymogów. Jeżeli Twoja strona odnotowała spadki, przeanalizuj dokładnie sytuację, w wielu przypadkach wystarczy, że poprawisz błędy na stronie, spadki są naturalne i nie zawsze są oznaką kary ze strony Google. Możesz też zgłosić się do specjalisty, który wie, co należy sprawdzić i przeprowadzi rzetelny audyt strony. |
Nowości systemu1. Budżet dzienny lub miesięczny w kampaniach AdWords Wprowadziliśmy możliwość wyboru również budżetu dziennego. Opcja ta jest dostępna w kroku 5 dla utworzonych już kampanii. 2. Ulepsz klikalność swoich ogłoszeń dodając rozszerzenia Rozszerzenia niosą dodatkowe informacje, które zachęcają użytkowników do kliknięcia właśnie w Twoje ogłoszenie i skorzystania z Twojej oferty! Dzięki temu zwiększają one współczynnik klikalności reklamy o kilka punktów procentowych, w ten sposób zyskujesz nowych klientów |
PromocjaWydłużamy okres promocyjny - 0% bez prowizji w module AdWords do końca listopada! Następnie prowizja dla dotychczasowych klientów będzie wynosić - 5%, dla nowych użytkowników modułu AdWords będzie wynosić ona 10%. Skorzystaj z okazji i uruchom kampanię już dzisiaj. Jeśli doładujesz konto na kwotę 499 zł dostajesz też opiekę specjalisty, który skonfiguruje i zadba o Twoją reklamę AdWords! |
Nowości ze świata SEO/SEM1. Targi eHandlu 8 listopada w Warszawie Odwiedź nas na stoisku B 1.4. Na naszym stoisku czekają na Ciebie atrakcyjne gadżety, prezenty, konkursy i słodki poczęstunek. Wstęp jest bezpłatny! Wejściówkę możesz pobrać na stronie organizatora.
2. Konferencja SEMKRK#7 17 listopada w Krakowie SEMKRK to krakowskie cykliczne spotkania dotyczące branży SEM i SEO, które szkoda przepuścić. SeoPilot jest partnerem tej konferencji.
|
Czytaj też: |