Witajcie! Arsen Nowak |
Zwiększenie popularności nowej strony Nowa strona, którą możemy też określić jako “młodą” - to serwis bez historii. Jeśli ściśle przestrzegać definicji - brak dla niego wzmianek w sieci, linków, i nie jest on obecny w bazach wyszukiwarek internetowych. W szerszym znaczeniu można tak określić po prostu nowy serwis, który dopiero zyskuje popularność w Sieci. Podstawy problem, który napotykają właściciele “czystych” domen, jest związany z brakiem odwiedzalności. W dzisiejszym SeoKurierze opiszemy sposoby, pozwalające podwyższyć widzialność i rozpoznawalność nowego serwisu i stworzyć stabilny strumień ruchu, skierowanego na jego podstrony. 1. Wewnętrzna optymalizacja Przewaga nowego serwisu polega na tym, że budowany on jest “w czystym polu” i przy jego tworzeniu od razu można wykorzystać najbardziej aktualne możliwości w kwestii jakości. W tym celu należy przeanalizować tych konkurentów, którzy osiągnęli sukces, wykorzystać ich udane rozwiązania. Jednocześnie warto zwrócić uwagę na wady, aby uniknąć ich przy tworzeniu swojej strony. Pewną sporną kwestią jest wybór adresu domeny. Część osób preferuje zakup wcześniej wykorzystywanego URL, który mógł jeszcze zachować pewne pozytywne statystyki - na przykład PR, czy Trust Rank. Domeny posiadające dawną datę rejestracji są tradycyjnie uważane za bardziej zaufane przez wyszukiwarkę. Ma to jednak i odwrotny skutek: domena może wydawać się “czysta”, jednakże po pewnym okresie może się okazać, że na stronę mogą być nałożone filtry, o których nie wiedzieliśmy, a które trudno będzie później usunąć. Po wyborze adresu domeny, należy wykluczyć możliwość pojawienia się w serwisie błędów technicznych:
Kolejny etap działań jest związany z strukturą strony i nawigacją po niej:
Wreszcie możemy przystąpić do działań związanych z optymalizacją kontentu:
Finalną kwestią jest opracowanie komercyjnych elementów (jeśli oczywiście celem istnienia strony jest przekształcenie go w kanał sprzedaży):
Po dokonaniu tych czynności, należy zadbać o podłączenie systemów analitycznych i informacyjnych Google: Google Analytics i Google Webmaster Tools. 2. Indeksacja nowego serwisu Wyszukiwarka zazwyczaj dosyć szybko wykrywa nowe serwisy - często wystarczy kilkadziesiąt godzin, aby robot wyszukiwarki “znalazł” naszą stronę i sprawdził jej zawartość. Jeśli jednak nie chcesz czekać, zawsze możesz sam zgłosić witrynę do indeksacji. W tym celu wystarczy zalogować się do Google Webmaster Tools, znaleźć opcję z obszarem indeksowanie, kliknąć „pobierz jako Google”, wpisać adres swojego serwisu i kliknąć pobierz.
Aby sprawdzić, czy nasza strona jest już widoczna w Google, możesz wykorzystać komendę: Po jej wpisaniu należy nacisnąć enter. Rozpocznie się standardowe wyszukiwanie. Jeśli nazwa strony pojawi się w wynikach wyszukiwania Google, strona została zaindeksowana. W ten sposób zawsze też możesz sprawdzić, ile podstron twojego serwisu “widzi” wyszukiwarka.
Rys.1. Metoda przyśpieszenia indeksacji serwisu.
Na początkowym etapie rozwoju młodej witryny będziecie musieli rozwiązać dwa kluczowe problemy: tworzenie brandu/produktu (podwyższenie rozpoznawalności) i reklama konkretnych elementów serwisu. Aby osiągnąć cel, w pierwszym wypadku należy skupić się na działaniach w sieciach społecznościowych, uczestnictwo w programach partnerskich, reklama display`owa, marketing wirusowy. Drugi element należy wspierać przede wszystkim za pomocą pozycjonowania, reklamy kontekstowej i mailingowej. W kolejnej części artykułu postaramy się omówić bardziej szczegółowo wspomniane sposoby promocji. SEO - pozycjonowanie Nieprzypadkowo zaczynamy właśnie od tego instrumentu. Pomimo tego, że pozycjonowanie nie daje błyskawicznego efektu, i konieczne jest uzbrojenie się w pewną dozę cierpliwości, przygotowania do niego należy rozpocząć już na etapie projektowania serwisu. Pierwszy etap optymalizacji opisaliśmy powyżej (działania on-site - na samej stronie). Drugim elementem jest zapewnienie dobrych statystyk behawioralnych serwisu, związane z zachowaniem Internautów na stronie. Dają one Google informacje, czy strona jest ciekawa i wpływa na pozycje w wyszukiwarce (w tym najbardziej realnie pomaga optymalizacja serwisu, jego treści i usability). Trzecim obowiązkowym składnikiem jest zdobywanie linków zewnętrznych (przychodzących), w czym może pomóc SeoPilot. Kampanię SEO dla młodego serwisu obowiązkowo należy bazować na frazach niskokonkurencyjnych - rekomendujemy w tym celu wykorzystać tryb Długi Ogon, lub Twój Budżet z niską stawką. Nie wyklucza to zdobywania linków z innych źródeł, takich jak np. wartościowe artykuły, które dodatkowo mogą dostarczyć naturalnego ruchu do naszej strony. Nie należy jednak skupiać się wyłącznie na tym sposobie zdobywania linków - zazwyczaj jest on zbyt kosztowny w stosunku do uzyskiwanych efektów. Na odwrót - wartościowe artykuły warto dodatkowo promować, jako dodatkowe źródło ruchu, a także dla stworzenia właściwego obrazu naszego serwisu w wyszukiwarce (na ten temat więcej szczegółów znajdziecie w dwóch ostatnich SeoKurierach). Istotne jest, aby wszystkie działania, związane ze zdobywaniem linków, dokładnie ze sobą koordynować i powiązywać. Zakup artykułów i linków, katalogowanie, a także pozycjonowanie w SeoPilot - wszystko to powinno być traktowane jako jedna całość, w innym przypadku możemy bowiem “przedobrzyć” i zwrócić na siebie niepożądaną uwagę wyszukiwarki. Z kolei strategia SEO musi zostać powiązana z całościową wizją marketingową, aby uzyskać efekt synergii i - mówiąc kolokwialnie - uzyskać jak najlepsze efekty za najmniejszą cenę. Sieci społecznościowe Sieci społecznościowe są jednym z najbardziej efektywnych sposobów maksymalnie szybkiego zwiększenia rozpoznawalności waszego brandu, a co za tym idzie - popularności waszej strony internetowej. Przekształcenie popularności profilu firmy w ruch na stronie, a co za tym idzie - w konwersję w postaci wyświetleń reklamy, czy też sprzedaży, to jedna strona medalu. Drugą jest możliwość pozycjonowania waszej strony (profilu) w Google. Takie wyniki zwiększają zaufanie Internautów do marki. Dotyczy to przede wszystkim Facebooka, jako najbardziej popularnej “społecznościówki”, ale także innych sieci, w których jesteście obecni - ważne, aby nie promować pustych lub nieaktywnych profili, gdyż może to mieć efekt odwrotny, od założonego. Rys. 2. Snippet Facebooka w wynikach Google. Zwróćcie uwagę, aby strona internetowa i profil w sieciach społecznościowych były ze sobą powiązane. Zamieszczając nowość, na przykład na Facebooku, informuj, że szczegóły można przeczytać na stronie internetowej. Na swojej stronie z kolei rozmieść obowiązkowo widget, i postaraj się informować o istnieniu profili, oraz zachęcać do polubienia ich. Dobrym pomysłem jest wyświetlanie widgetu w momencie, gdy np. ładuje się nowa podstrona serwisu - użytkownik wówczas i tak czeka na otrzymanie informacji, dlaczego nie miałby kliknąć ikonki “lubię to”? Co oczywiste, na podwyższenie lojalności obserwujących nas, a także na otrzymanie dodatkowych “lajków” wpływają wszelkiego rodzaju konkursy i promocje (towar lub usługa gratis, znacząca promocja, itd.). Specjaliści zwracają uwagę, że w Social Media Marketing (SMM) ogromne znaczenie mają materiały audiowizualne (fotografie, grafiki, wideo), dlatego warto pamiętać o wykorzystywaniu kanału na YouTube, a także rozważyć stworzenie pełnowartościowego profilu na Instagramie, a w innych sieciach - publikować linki do materiałów tam rozmieszczanych. Jeśli specjalizujecie się na usługach B2B, pamiętajcie o sieciach społecznościowych “profesjonalistów”, takich jak Goldenline. Warto zainwestować w konkretnego pracownika, który mógłby być waszą wizytówką i “adwokatem” w takich serwisach - takie podejście jest bardziej efektywne, niż prowadzenie anonimowego profilu firmowego. Pamiętajcie! Wzmianki w social media (podawanie nazwy firmy, linki kierujące na stronę firmową) mają znaczny, pozytywny wpływ na wyniki SEO. Serwisy partnerskie Aby dać się znaleść waszej grupie docelowej, należy być widocznym w tych miejscach, które ona regularnie odwiedza. Użytkownicy codziennie wyszukują informacje nie tylko w wyszukiwarce, ale taże w wyspecjalizowanych serwisach:
Rys. 3. Google Maps podaje szereg szczegółowych informacji na temat firmy.
Reklama bezpośrednia Reklama kontekstowa - to ukochany (bo najprostszy) instrument promocji wszelkich komercyjnych projektów. Działa ona szybko (efekty w postaci przychodzących klientów pojawiają się już po kilku godzinach po rozmieszczeniu ogłoszeń) i posiada szerokie możliwości targetowania. Jej wada to koszta, znacznie wyższe, niż w przypadku pozycjonowania, czy też współpracy z serwisami partnerskimi. Dla serwisów informacyjnych, które nie monetyzują się przez sprzedaż towarów czy usług, taki sposób reklamy jest zdecydowanie nieopłacalny. Podobnie sytuacja wygląda z reklamą bannerową: jest to świetny sposób na tworzenie wizerunku marki i zwiększania jego rozpoznawalności, jednakże z uwagi na koszty, mogą sobie na nią pozwolić zasadniczo projekty z dużym budżetem. Ponadto badania potwierdzają, że klikalność bannerów jest bardzo niska, a przyciągnięty w ten sposób użytkownik - dosyć przypadkowy i słabo zmotywowany do podjęcia konkretnych działań na stronie, w związku z czym konwersja z niego jest dość niska. Publikacje Jak mówią specjaliści rynku reklamy - content is king, wartościowa treść - to najlepsza inwestycja na przyszłość. Dla niektórych branż (zwłaszcza w segmencie usług B2B) jest to najbardziej efektywny sposób dla zawiązania komunikacji z klientami, na przyciągnięcie ich do nas. Każdy projekt może o czymś opowiedzieć swoim użytkownikom. Znalezienie interesującej wiadomości, artykułu, zwiększy ich zaufanie dla firmy. W ten sposób - tworząc kontent, lub jedynie rozpowszechniając cudze informacje, możemy znacznie podwyższyć swoje notowania w oczach grupy docelowej. Gdzie i o czym pisać? Tę decyzję każdy powinien podjąć samodzielnie po dokonaniu szczegółowej analizy potencjalnie interesujących nas kanałów komunikacji i grupy docelowej. Najbardziej rozsądne warianty: portale branżowe, serwisy z nowościami, popularne blogi (posty gościnne), fora internetowe (komentarze z linkiem), sieci społecznościowe, itp. Ważne jedynie, aby rozmieszczana treść była pożyteczna i nieprzeciążona treścią reklamową: opowiedzcie ciekawą historię, zaproponujcie rozwiązanie omawianego w sieci problemu, napiszcie recenzję czy przegląd nowości. Reklama wirusowa (viral) Marzenie każdego marketingowca. Niestety: niezwykle trudny i wymagający, poza umiejętnościami, sporo szczęścia. W tym wypadku wygenerowana przez nas treść, reklama, jest na tyle interesująca, że Internauci sami przesyłają ją do siebie stworzone przez nas treści. Na naszym rynku dobrym przykładem może być znana chyba wszystkim reklama Neostrady: Serce i Rozum, która zaowocowała tysiącami polubień profilu firmy Orange, milionami wyświetleń filmów na Youtube, a przede wszystkim - wzrostem ilości podpisanych umów. Jeśli uda się wam wymyśleć i zrealizować unikalną ideę, która jak wiatr po stepie poniesie się po przestrzeniach Internetu, to dużą ilości ruchu na stronie w krótkim czasie macie zagwarantowaną. 4. Zatrzymanie użytkowników Na kolejnym etapie lejka konwersji, gdy odwiedzający przychodzą i zaczynają interakcję z serwisem, należy zadbać o podwyższeniu ich zadowolenia. Na statystyki behawioralne (związane z zachowaniem odwiedzających stronę) wpływa przede wszystkim usability serwisu (zapomnijcie o irytujących, zakrywających wszystko pop-upach!), jakość treści, a także obecność dodatkowo motywujących do działania warunków (promocje, obniżki, oferty dla stałych klientów, dodatkowe serwisy, itd.). Dla formułowania stałego grona użytkowników warto zastosować mechanizm subskrybcji mailingów i nowości - można motywować do tego bonusami, prezentami, czy promocjami.
|
Nowości w systemie |
W SeoPilot cały czas staramy się ulepszać nasze usługi. Jeśli masz uwagi lub propozycje dotyczące pracy w systemie czekamy na Twoje propozycje - support@seopilot.pl |
Rozszerzone możliwości płatności W 2015 roku w naszym Systemie znacznie rozszerzyła się ilość kanałów, przez który możecie dokonać wpłaty środków na pozycjonowanie, w związku z czym postanowiliśmy dokonać ich krótkiego podsumowania. Bonusy na Dzień Bezpiecznego Internetu [PRZEDŁUŻAMY PROMOCJĘ] Drodzy Użytkownicy, w SeoPilocie bardzo lubimy prezenty, a co za tym idzie - promocje dla naszych Użytkowników. Okazją dla obecnej promocji jest obchodzony 8 lutego Dzień Bezpiecznego Internetu, obchodzony od 2007 r. w ponad 40 krajach na świecie. Jego celem jest propagowanie informacji o zagrożeniach, jakie czyhają na dzieci i młodzież w Internecie, oraz o sposobach przeciwdziałania im.
|