Drodzy użytkownicy! Nieustannie zwracamy uwagę naszym nowym użytkownikom, że odpowiednia optymalizacja strony to podstawa w pozycjonowaniu! Zanim przystąpisz do link buildingu należy stronę odpowiednio przygotować. Dlaczego? Jest to bardzo istotne, gdyż taka strona ma znacznie większą szansę na dotarcie do TOP10! Z jakiego powodu o tym piszemy i zwracamy uwagę? Zdarza się, że piszecie do nas “reklamację”, gdyż określone frazy - często wysokokonkurencyjne! - nie są w TOPie. W 90% przypadkach wynika to z tego, że strona nie została dobrze przygotowana do pozycjonowania. Zwracamy więc waszą uwagę na to, że nawet niewielka inwestycja czasu na tym etapie pozwoli zaoszczędzić niemałą kwotę. W tym wydaniu SeoKuriera chcemy Ci jednak pokazać jakie kroki możesz uczynić samodzielnie, zanim rozpoczniesz proces promocji swojej strony w wyszukiwarkach.
Arsen Nowak |
|
Do naszego działu Obsługi Klienta coraz częściej przychodzą zapytania o usługę Audytu SEO. Staramy się pomoc jak największej liczbie klientów, którzy zazwyczaj popełniają podobne bledły na początkowym etapie pozycjonowania. W związku z tym postanowiliśmy zebrać je wszystkie w jednym miejscu i udostępnić podstawowe wytyczne dotyczące przygotowania strony do promocji w sieci. Parametry natury technicznej 1. Zwiększenie szybkości wczytywania się strony W przypadku kiedy strona ładuje się bardzo wolno należy znaleźć przyczynę i usunąć ją. Czynnikami, które mogą spowalniać stronę mogą być: słaba wydajność serwera, umieszczenie na stronie internetowej zbyt “ciężkich” grafik, błędne kodowanie, wykorzystanie technologii Flash i Java, inne. Działania: Po pierwsze sprawdź szybkość strony przy pomocy narzędzia PageSpeed Insights, należy postępować zgodnie z zaleceniami serwisu, aby poprawić błędy, które narzędzie znalazło. (rys. 1),
Rys. 1. Sprawdź czy Twój serwis ma problemy z szybkością wczytywania stron (zanim zrobią to użytkownicy). 2. Optymalizacja Meta Tag - Title Title to tytuł strony. Widzą go użytkownicy w zakładce przeglądarki. Dzięki niemu też roboty wyszukiwarki zdobywają informację o zawartości strony (Google wykorzystuje go do generowania nagłówka snippetu). Title strony internetowej powinien zawierać ściśle dopasowaną frazę kluczową (czyli w dokładnej jego postaci, bez żadnych zmian). Jeżeli więc nasza fraza brzmi “Kupić iPhone online” - to dokładnie te 3 słowa wpisujemy do znacznika Title, nie zmieniając składni ani formy gramatycznej. Ponadto Title powinien być unikalnym dla każdej ze stron (nie kopiuj go u konkurenta!!) i krótko odzwierciedlać jego istotę. Działania: sprawdź wygląd Title stron. Jeśli nie są one unikalne (czyli powinny być różne na wszystkich stronach) lub jest to po prostu bezsensowny zbiór słów, należy je niezwłocznie poprawić w kodzie html strony (head) lub przy pomocy CMS (rys. 2).
Rys. 2. Przykład nieprawidłowego (u góry) i prawidłowego (poniżej) tagu Title 3. Konfigurowanie plików robots.txt oraz sitemap.xml W danych plikach znajdują się instrukcje indeksowania strony przez wyszukiwarki. Zadaniem sitemap.xml jest pomóc robotom w zrozumieniu organizacji danej strony oraz w przeindeksowaniu wszystkich stron. Robots.txt, przeciwnie, ogranicza dostęp i jest znakiem dla robotów, aby nie indeksowały danej strony (dane osobowe, duplikaty strony i inne). Działania: upewnij się czy na stronie są dane pliki - w pasku przeglądarki wpisz nazwę domeny, ukośnik robots.txt lub sitemap.xml (jeśli nic nie znaleziono, należy je skonfigurować). 4. Prawidłowy URL URL - czyli adres strony, napisany alfabetem łacińskim (bez polskich znaków), np. http://olx.pl/uslugi-firmy/tlumaczenia/warszawa_76109/. Adres URL powinien być zrozumiały dla użytkownika! Ponadto pełni on jeszcze jedną ważną rolę - służy do prawidłowego indeksowania witryny i przekazuje robotom informację o zawartości strony. Dlatego tak ważne jest, aby adres strony był czytelny dla odbiorcy (tzw user friendly url- przyjazny adres url), a nie składał się z przypadkowych znaków. Uważaj też, aby nie był zbyt długi. Działania: zazwyczaj systemy CMS posiadają możliwość automatycznego generowania takich adresów URL (trzeba włączyć tę funkcję w ustawieniach), ale jeżeli tak nie jest należy ustawić odpowiednią regułę w pliku .htaccess (rys. 3).
Rys. 3. Reguła, która pozwala przekształcić nieczytelne linki w user friendly url 5. Responsywna strona - czytelna na urządzeniach mobilnych Większość współczesnych CMS pozwala tworzyć responsywne strony internetowe, które równie dobrze będą się prezentować na komputerach jak i smartfonach. Działania: przetestuj na ile wygodnie można posługiwać się Twoją stroną na urządzeniach mobilnych przy użyciu narzędzia Google . Jeśli strony są wyświetlane w podobny sposób jak na rysunku poniżej (rys. 4), warto pomyśleć o stworzeniu wersji mobilnej lub zmienić istniejący układ witryny tak, aby współgrał z urządzeniami mobilnymi.
Rys. 4. Korzystanie z takiej strony na urządzeniach typu smartfon czy tablet jest niezwykle trudne. 6. Sprawdzone serwisy, które pomogą przeanalizować techniczne aspekty strony Narzędzie Seositecheckup (w języku angielskim) pozwala na dokładne sprawdzenie (strona po stronie) zawartości serwisu - na jednym ekranie, widać wyniki analizy najważniejszych parametrów technicznych. Zawartość serwisu 1. Optymalizacja tekstów Teksty powinny być naturalne, nieść jakąś użyteczną wiedzę (merytoryczne) i zrozumiale dla odbiorcy. Dobrym autorem tekstów będzie ktoś, kto zna potrzeby swojej grupy docelowej, czyli wie jakiej informacji/produktu/usługi poszukuje np. jego klient. Działania: napisz teksty sam lub ,jeśli nie jest to możliwe, dokładnie sprawdź zamówione artykuły od wykonawcy. Przyjmij, że jest to jeden z elementów konwersji, który - w zależności od tego jaki cel powinna spełniać dana strona - powinien służyć: sprzedaży, rejestracji, itp. Pod tym kątem sprawdzaj dane treści. Oto kilka wskazówek jak najlepiej optymalizować teksty:
2. Struktura tekstu - znaczniki h1-h2 Tagów “nagłówek” i “podtytuł” używa się w obrębie tej samej strony. Pozwalają one podzielić tekst na logiczne - pod względem treści - bloki. Są drugim (zaraz po meta tagach) najważniejszym czynnikiem w ocenie zawartości danej strony, który biorą pod uwagę roboty, skanujące nasz serwis. Działania: użyj nagłówka H1 (nagłówek pierwszego poziomu) tylko raz na stronie - w części tytułowej tekstu (zaznacz go np. większą czcionką); podtytuły, które mówią o treści danej części strony, umieść w znacznikach h2 (ryc. 5). Istnieją także podtytuły jeszcze niższego poziomu (H3-H6), ale są one stosowane rzadko i tylko w przypadku dużych tekstów o skomplikowanej wielopoziomowej strukturze.
Rys. 5. Przykład struktury tekstu ze znacznikami H1 i H2 3. Linkowanie wewnętrzne Strony serwisu powinny linkować do siebie wzajemnie, ale nie w chaotyczny sposób i nie według klasycznego schematu, który polegał na przekazywaniu wartości strony kolejnym podstronom. Linki powinny tworzyć logiczną drogę prowadzącą do konwersji - czyli stawiamy na linkowanie przyjazne dla użytkownika i pożyteczne dla właściciela serwisu. Działania: więcej na temat wewnętrznego linkowania znajdziesz we wcześniejszym wydaniu Seokuriera 4. Treść wizualna - Grafika i Wideo Grafika i wideo świetnie poprawiają czytelność tekstu, pomagają ulepszyć konwersję, warto więc zadbać, aby takie elementy pojawiły się na stronie. Działania: używaj zawsze zdjęć, które są tematycznie związane z treścią. Mogą to być ikony, obrazki, fotografie. Muszą być zawsze bardzo dobrej jakości, ale nie za ciężkie dla danego hostingu, bo wtedy to opóźnia ładowanie strony! Wideo - najlepiej, jeżeli film wstawisz na początku na swój kanał na YouTube a następnie na stronie internetowej umieścisz go przy użyciu kodu odtwarzacza. Pamiętaj też o tym, żeby zoptymalizować wszystkie te elementyza pomocą atrybutu Alt i Title. Dzięki temu robot dowie o czym jest dana grafika/ film znajdujące się na stronie, a Twoja strona będzie miała szansę pojawić się w wynikach organicznych w kategorii zdjęć i wideo. 5. Wdrożenie mikordanych kart towarów i strony "Kontakt" O znaczeniu mikrodanych na stronie mówiono już dużo: pozwalają one na uporządkowanie tekstu i pomagają robotom indeksować pożądane treści (wykorzystywane są do tworzenia atrakcyjnych snippetów w wynikach wyszukiwania) (rys. 6). Pisaliśmy już o tym w poprzednim wydaniu SeoKuriera
Rys. 6. Przykład snieppetu towaru w wynikach organicznych Google Działania: w kodzie HTML strony starannie przypisz karcie towaru odpowiednie atrybuty zgodne z schematem Schema.org Product, Offer, AggregateOffer. Na stronie kontaktowej - Organization i Place. 6. Ikonki sieci społecznościowych; Przyciski takie jak "Udostępnij", Tweetnij, “Podziel się” to już standard dla większości serwisów internetowych. Jeżeli nadal nie masz ich na swojej stronie napraw to jak najszybciej! Dlaczego? Przyczyniają się one do zwiększenia aktywności użytkowników i mogą być źródłem nowego ruchu. Działania: zainstaluj odpowiedni widget/plugin i dostosuj jego wygląd w edytorze wizualnym; wklej kod w szablonie witryny w miejscu, w którym chcesz zobaczyć przycisk "Udostępnij". Analityka Serwis internetowy to w głównej mierze narzędzie biznesowe. Przez niego przechodzi masa różnych dróg konwersji, na jego strony wchodzą użytkownicy z różnych źródeł. Jedni stają się następnie klientami a inni opuszczają stronę. Dlaczego? Powód pomoże Ci znaleźć odpowiednia analityka. Koniecznie więc zainstaluj kod Google Analytics i monitoruj skuteczność swojego serwisu. Działania: patrz instrukcja instalacji Google Analytics. |
| Nowości w systemie |
| W SeoPilot cały czas staramy się ulepszać nasze usługi. Jeśli masz uwagi lub propozycje dotyczące pracy w systemie czekamy na Twoje propozycje - support@seopilot.pl |
|
Od niedawna możecie sprawdzić pozycje strony nie tylko dla wyszukiwań desktopowych ale także dla telefonów i tabletów.
Kolejnym udoskonaleniem naszego monitoringu jest możliwość monitorowania pozycji także zamrożonych fraz, dzięki temu będziecie mogli kontrolować swoje pozycje także po zatrzymaniu procesu pozycjonowania. Wakacje to nie powód, aby przestać poszerzać swoją wiedzę z zakresu SEO. Roboty Google przecież nie idą na urlop. Weź udział w najbliższym szkoleniu, które dotyczyć będzie wyboru słów kluczowych i odpowiedniej optymalizacji serwisu. Sprawdź najbliższe szkolenia |





