Linki, jak już nie raz powtarzaliśmy, to jeden z podstawowych czynników rankingowych. Każdy link posiada swój anchor, czyli tekst który widzi użytkownik. W teorii anchor tekst powinien informować użytkownika dokąd prowadzi ten czy inny link zamieszczony na stronie. Wydawałoby się że jest to błahostka, nic trudno, jednak tworząc anchor teksty należy zwrócić uwagę na pewne niuanse, które mogą mieć wpływ na przebieg pozycjonowania! Jest to bowiem istotny czynnik, jego nieprawidłowe lub nieprzemyślane stosowanie może zaszkodzić i wpłynąć na widoczność serwisu w wynikach wyszukiwania. Sprawdź jak prawidłowo stosować anchor tekst w naszym nowym wydaniu SeoKuriera. Zapraszamy do lektury |
Czym są anchor teksty i dlaczego są potrzebne?Anchor tekst linka znajduje się między otwierającym < a> i zamykającym < /a> tagiem html. Wygląda następująco: W danym przypadku użytkownik widzi frazę “tekst linku”, czyli właśnie nasz anchor (tekst zakotwiczenia). Anchor pełni dwie ważne funkcje:
Według badań MOZ, tekst zakotwiczenia linków przychodzących (backlinków) jest częścią składową czynnika rankingowego jakim jest linkowanie i ma duże znaczenie dla Google. Przy czym dla danej wyszukiwarki jakość linku gra nie mniejszą rolę niż wewnętrzna optymalizacja strony. Google tworzy listy anchor tekstów i posługuje się tymi danymi przy określaniu jakości i relewantności strony, na które prowadzą. Z tego względu warto poznać bliżej rodzaje tekstów zakotwiczenia i zasady ich tworzenia. Rodzaje anchor tekstów.Rodzajów anchor tekstów jest wiele. Podzielimy je na dwie główne grupy ze względu na występowanie w nich frazy kluczowej. Anchor tekst z użyciem frazy kluczowejW tekstach zakotwiczenia często występują frazy kluczowe. Mogą one być tam użyte w dokładnym dopasowaniu (Exact-match anchor), mogą zawierać dodatkowe wyrazy lub posiadać nieco odmienną formę frazy (Partial Match anchor). Przy dokładnym dopasowaniu anchor tekst wpełni odpowiada frazie kluczowej (np. męskie buty), a niedokładnym możemy tworzyć frazy tzw. długiego ogona poprzez dodawanie kolejnych słów (np. ile kosztują męskie buty). W danym przypadku użytkownik wie, że po kliknięciu w link przejdzie na stronę dotyczącą cen męskiego obuwia. Anchor tekst bez frazy kluczowejDane teksty linków charakteryzują się tym, że nie występuje w nich fraza kluczowa i niekoniecznie mają ścisły związek z tematyką. W linkach w roli anchor tekstów mogą występować:
Aby tekst anchor niósł informację i był zrozumiały, należy prawidłowo napisać tekst okołolinkowy. Przykład tekstu okołolinkowego i anchor tekstu “tutaj”. Sam anchor nie daje nam informacji o tym, co nas czeka po kliknięciu w link. W tym wypadku niezbędny jest tekst wyjaśniający. Dzięki niemu, z kontekstu, zrozumiemy na jaką stronę chce nas odesłać autor. Jakie anchor teksty wybrać dla pozycjonowania?Anchor, zarówno jak i linki, powinien być, zgodnie z wymaganiami wyszukiwarek, naturalny. Uważa się, że naturalnymi anchor tekstami będą te, w których nie użyto słów kluczowych! Tak zazwyczaj dzielą się linkami użytkownicy sieci społecznościowych, na forach internetowych itd. Linki posiadające w sobie słowa kluczowe, tzw. sprzedażowe anchor teksty, w dużej ilości będą uważane za spam! Zaleca się sporadyczne ich stosowanie. Lista anchor tekstów powinna być urozmaicona o linki z tekstami należącymi do drugiej omawianej przez nas wyżej grupy. Przykład anchor tekstu z dokładnym dopasowaniem frazy kluczowej (Exact-match anchor). Poniżej kilka praktycznych porad jak nie należy postępować. Unikaj następujących anchor tekstów
Jak tworzyć listy anchor tekstów?Tworząc listy anchor tekstów dla strony postępuj zgodnie z zasadą dywersyfikacji: stosuj anchor, który zawiera w tekście frazy kluczowe, a następnie wzbogacaj go o dodatkowe słowa tzw. długiego ogona, używaj brandowych anchorów, wstawiaj zamiast tekstu adres URL strony docelowej, domeny itd. Trudno jest tu określić konkretne proporcje - każdy specjalista tworzy swój własny schemat. Przykład linku z brandowym anchor tekstem. Na pewno uniknąć należy dużej liczby identycznych anchor tekstów - im bardziej zróżnicowane są, tym lepiej. Polecamy zwrócić uwagę na strony, znajdujące się na wysokich pozycjach Twojej niszy i przeanalizować użwyane przez nich anchor teksty. Taką możliwość dają Ci różne serwisy analityczne, jak np Majestic, Ahrefs, Semrush i tak dalej. Przeanalizujmy, dla przykładu, polską wersję serwisu Wikipedia. Serwis powinien cechować się dużą liczbą naturalnych linków, znajduje się na wysokich pozycjach, sprawdźmy zatem jego listę anchor tekstów posługując się serwisem Majestic. Jak widać lista to w ponad 50% anchor teksty, które nie zawierają fraz kluczowych. Przeanalizujmy teraz stronę komercyjną, która znajduje się na wysokich pozycjach pod wieloma zapytaniami. Serwis posiada bardzo szeroki asortyment, a zatem charakter jego anchor tekstów jest specyficzny, niemniej jednak główne anchor teksty to: adres URL, brand etc. Jest to doskonały przykład tego, jak wyglądają naturalne teksty anchor. Ciężko jest tu mówić o proporcjach, jednak zalecamy aby procentowy udział tzw. "anchorów sprzedażowych" był nie większy niż naturalnych anchor tekstów. |
Podsumowanie:Anchor tekst to ważny czynnik rankingowy, warto mieć to na uwadze, jeżeli współpracujesz z blogerami itd. Pamiętaj o urozmaiceniu. Jeżeli wcześniej nie zwracałeś uwagi na ten czynnik, warto przeanalizować wszystkie anchor teksty swojego serwisu. Stworzyć podobną listę, sprawdzić jakiego rodzaju teksty przeważają. Nie jest to oczywiście jedyny czynnik, który wpływa na nasze pozycje. Google bierze pod uwagę ponad 200 różnych czynników. Jeżeli więc chcesz, aby Twoja strona była coraz lepiej widoczna w naturalnych wynikach wyszukiwania musisz pracować nad stroną na wielu płaszczyznach: tworzyć unikalny i ciekawy content, uaktualniać go, sprawdzić wszystkie techniczne niuanse, poprawiać usability itd. Zalecamy zapoznać się z naszą check-listą SEO, dzięki której sprawdzisz, czy na pewno o niczym nie zapomniałeś. Zapoznaj się też koniecznie z naszym archiwum szkoleń, gdzie nie raz mówiliśmy o czym trzeba pamiętać optymalizując swoją stronę. |
Czytaj też: |