Lato trwa w pełni już od jakiegoś czasu. Wszyscy w związku z tym chętniej spędzają wolny czas na świeżym powietrzu, niż w domowym zaciszu przed komputerem. Zaczął się też długo oczekiwany sezon urlopowy. Wielu przedsiębiorców o tej porze roku ogranicza znacząco swoje budżety reklamowe lub nawet całkowicie zaprzestaje reklamować swoją firmę, argumentując to tym, że “lato to przecież nie jest dla mnie sezon wysokich sprzedaży”, “nie ma ludzi w mieście”, “wszyscy wyjechali” itd. Ale wciąż są tacy, nieliczni, którzy nie tylko nadal dokładają wszelkich starań, aby ulepszyć reklamę, ale także zwiększają liczbę kanałów promocji i nawet budżet. I mowa tu nie tylko o biurach turystycznych, ale o wielu branżach z urlopami nie związanymi. Kto zatem postępuje słusznie i wygra na tym więcej? Wyłączać czy nie wyłączać kampanię w Adwords? Oto jest pytanie. Sprawdźmy co zrobić aby kampania AdWords i latem była efektywna |
Sezonowość fraz kluczowych SEO a AdwordsO sezonowości fraz kluczowych pisaliśmy już niejednokrotnie. Zazwyczaj jednak w kontekście zadań SEO. Jednak pozycjonowanie stron to proces długotrwały i nie zatrzymuje się go w czasie mniejszej lub większej aktywności sprzedażowej. Na efekty trzeba pracować ciągle i trzeba być cierpliwym, aby zaczęły one być widoczne. Więcej o tym pisaliśmy w poprzednim wydaniu SeoKuriera (Dlaczego na wyniki pozycjonowania musimy poczekać?) Sezonowość ma tutaj nieco inne znaczenie. Coraz częściej jednak padają pytania o sens kampanii reklamowej Adwords w czasie sezonu urlopów, kiedy “konwersja spada”, “kliknięcia jakieś są”, ale słabsze niż np. przed miesiącem. Co robić aby efektywność była jak najlepsza? Typowy schemat postępowania reklamodawcy w tym czasie: zaczyna się od tego, że zmniejszone zostają budżety prowadzonych od jakiegoś czasu kampanii, a co za tym idzie spada efektywność reklamy i jej konwersja. W rezultacie kampania po pewnym czasie przestaje być efektywna i, co za tym idzie, zostaje wyłączona. Czy to słuszna decyzją? Sprawdźmy. Kampania Adwords w sezon urlopówPrzechodząc do meritum. Dla większości sprzedawców internetowych, a zwłaszcza działu marketingu, lato jest uważane za "martwy" sezon. Ludzie masowo wyjeżdżają odpoczywać, nie siedzą cały dzień przy komputerze, tak jak ma to miejsce w pozostałych miesiącach - w wyniku czego skuteczne działania praktycznie ustają. Nie jest to jednak do końca słuszne podejście. Rozpatrzmy różne sytuacje i możliwości. Stwórz kampanie na urządzenia przenośneFaktem jest, że potencjalny klient wyjeżdżając pozostawia zazwyczaj swój komputer w domu i biurze. Jednak to, czego w większości przypadków nie zabraknie u jego boku i co weźmie ze sobą, to smartfon. Co więcej, teraz ma dużo wolnego czasu, który lubimy spędzać w smartfonie. Podczas podróży, w drodze, na plaży, w hotelu itp. ”siedzimy” często w telefonach i tabletach. Nigdzie nie wyjechaliśmy na urlop, ale spędzamy wolne chwile w parku, kawiarni z telefonem w ręku. Bardzo często takie osoby są gotowe dokonać zakupów i innych skutecznych działań w Internecie. Ponieważ są na wakacjach, ponieważ jest czas, ponieważ mają świetny humor i piasek pod stopami. Tutaj nadszedł ten moment na przywitanie słynnego, dosłownie ciepłego, ruchu mobilnego, z jego gotowością do działania! Emituj zatem ogłoszenia na urządzeniach przenośnych. W systemie SeoPilot jest to dziecinnie proste. Możesz edytować dotychczasową kampanię lub stworzyć specjalnie nową. Ustawień tych dokonasz w kroku 2. Kampanie adwords - urządzenia przenośne Pamiętaj jednak, że takie poczynania mają sens tylko wtedy, jeżeli Twoja strona jest dobrze zoptymalizowana pod urządzenia przenośne. Jeżeli prowadzisz kampanię w SeoPilot to nasz system automatycznie sprawdzi Twoją stronę i w przypadku jeżeli strona źle wyświetla się na urządzeniach mobilnych otrzymasz alert ze wskazówkami co należy dalej zrobić. Obierając strategię w naszym systemie masz pewność, że nasz system dobierze odpowiednią stawkę do obranych celów i zadanego budżetu, aby ogłoszenia wyświetlały się i wygrywały na aukcjach z innymi. Zmień teksty ogłoszeń, personalizuj reklamęWarto nieco zmienić latem swoje ogłoszenia. Właściwie to zawsze powinniśmy jak najbardziej spersonalizować ogłoszenia biorąc pod uwagę naszą grupę odbiorców i np. czas jej emisji. Tutaj jednak mamy na myśli to, że pora roku i pogoda bardzo wpływają na nasz stan psychiczny. Nie trzeba być psychologiem, aby zadać sobie pytanie: czego chcę w tym czasie, o czym zwykle marzę, powiedzmy, wiosną czy latem. Oczywiście taka analiza nie będzie zbyt obiektywna. Ale tu już jakiś początek. Zmiana pór roku silnie wpływa na stan ludzkiej psychiki. I ten fakt powinien być brany pod uwagę, zarówno podczas planowania kampanii reklamowych, jak i przy tworzeniu konkretnych reklam. Innymi słowy, to co np. zimą czy wiosną zachęciło do zakupu, latem może wywołać tylko irytację i oszołomienie. Poza tym warto zastanowić się, które strony towarów powinny być podkreślane zimą, a które należy uwydatnić w lecie. Jeżeli reklamujesz kosmetyki to podkreśl ich atuty sezonowe: letnie kolory lakierów, ochrona UV itd. Chcesz wynająć apartament w sezonie letnim - podkreśl zalety jakim jest klimatyzacja, zielona okolica, zachęcająca do długich spacerów, odległość od morza/plaży/jeziora, a nie np. krytego basenu itd. Ty najlepiej znasz swoich klientów i swój asortyment. I ostatnia rzecz. Można np. w rozszerzeniach dodać informację, że sklep jest czynny w sezonie letnim non-stop, zwłaszcza jeżeli jest to mały biznes. Jeżeli jednak jedziesz na urlop zaznacz to wyraźnie na swojej stronie internetowej. Koniecznie poinformuj klientów, że w danym okresie zamówienia są tylko przyjmowane, ale realizowane dopiero po powrocie! Konkurenci wyjechali? Reklamuj się taniej!Skoro większość Twoich konkurentów uważa, że latem sprzedaż spada (pamiętajmy, że wszystko zależy od branży!), to zapewne spada też konkurencja w płatnych kanałach promocji, w tym Adwordsach. Oznacza to niższe stawki na aukcjach. Reklama powinna być więc tańsza w okresie letnim! Jest to szansa, żeby się wypromować, zwiększyć rozpoznawalność brandu. Można przeprowadzić też niedrogim kosztem kampanię, a po wakacjach wrócić do wszystkich “zainteresowanych” potencjalnych klientów w kampani remarketingowej. Dzięki temu wracając z urlopu będziesz już otrzymywać pierwsze zlecenia, podczas gdy Twoi konkurenci dopiero będą ruszać z działaniami promocyjnymi. Innym pomysłem może być kampania zachęcająca do zapisu do newslettera, albo pozostawienia kontaktu. Dzięki temu, nawet jeżeli klient obecnie jest na urlopie i nie chce dokonać teraz zakupu, to możesz mu o sobie przypomnieć po powrocie. Zainteresuj go swoim produktem i wróć jak będzie gotowy już do jego zakupu, np z ofertą jakiejś zniżki. Konwersją będą zebrane leady. Podsumowując: w sezonie letnim taniej możesz dotrzeć do takich potencjalnych klientów i stworzyć dodatkową kampanię na zbieranie leadów. Prowadząc kampanię w SeoPilot pamiętaj, że nasz system czuwa nad Twoimi stawkami i automatycznie je optymalizuje biorąc pod uwagę obecność konkurentów i stawki na aukcji! Automatyczne zarządzanie stawkami w SeoPilot Sezon urlopów nie dla mnieJeżeli rzeczywiście działamy w takiej branży, kiedy sezon urlopów oznacza dla nas kompletny brak sprzedaży i zainteresowania to pamiętajmy “nic na siłę”. Spożytkuj lepiej budżet na ciekawy Content Marketing, popracuj nad stroną. Może warto zastanowić się i zamiast reklamować firmę w Adwords spróbować współpracy z blogerami? Przeprowadzić jakiś konkurs? Popracować nad rozpoznawalnością marki? Blogerzy aktywnie działają też latem i potrafią również wtedy angażować swoich odbiorców :) |
Podsumowanie:Lato i wiążacy się z nim sezon urlopów uważany jest za martwy sezon w sprzedażach. Wiadomo, wszystko zależy od branży, jednak wielu przedsiębiorców i specjalistów od marketingu decyduje się wtedy na zmniejszenie budżetów i ograniczanie reklamy do minimum. Tymczasem wystarczy odpowiednia taktyka, zmiana treści ogłoszeń, aby nasze kampanie również latem mogły przynosić konwersje i być efektywne. Wszystko to wymaga przeanalizowania swojej strategii na okres letni. Jeżeli masz z tym problem, a nie chcesz utrzymać sprzedaż również latem skontaktuj się z nami. Bezpłatnie pomożemy Ci w konfiguracji kampanii AdWords, przeprowadzimy działania z zakresu Content Marketingu. |
PromocjaTrwa letnia promocja SeoPilota, dzięki której możesz zyskać aż 15% bonusu na wszystkie usługi w SeoPilot. Podczas doładowania wpisz kod promocyjny: LATO-18_SPŚpiesz się! Promocja trwa tylko do 18 lipca (włącznie). Wartość bonusa zaleźy od kwoty doładowania. Sprawdź szczegóły na stronie>>. |
Nowości w systemieReklamuj swój fanpage, sprawdź optymalizację strony pod urządzenia mobilne. 2. Content Marketing - nowa usługa Zamawiaj artykuły reklamowe, sponsorowane, partnerskie. Zdobywaj nowe linki i zwiększ rozpoznawalność swojej marki. |